7. Grenzen aan migratie, eisen voor integratie
Asielbeleid vanuit christelijk perspectief is een zaak van hoofd en hart, van rechtvaardigheid en barmhartigheid. Jezus Zelf benadrukt dat het onze roeping is om kwetsbare vluchtelingen onderdak te bieden (Mattheüs 25:35). Tijdens de asielprocedure wordt onderscheid gemaakt tussen vluchtelingen en migranten. Deze beoordeling moet sneller, zodat degene die asiel aanvraagt niet onnodig lang tussen hoop en vrees geslingerd wordt. Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland. Migranten die niet in Nederland mogen blijven, keren zo snel mogelijk terug naar het land van herkomst. Alleen zo blijft er ruimte voor wie écht bescherming nodig heeft. Juist op deze onderdelen schiet het huidige asielsysteem ernstig tekort en is hervorming geboden.
Migratiebeleid is niet zonder dilemma’s. Asielzoekers die na veel ontberingen in ons land aankomen, kieper je niet op straat. Tegelijkertijd horen we van veel jonge stellen die het stichten van een gezin uitstellen omdat zij geen passende woning kunnen vinden, mede doordat statushouders voorrang krijgen. De SGP is van mening dat de migratiestroom in al haar verschijningsvormen moet worden ingeperkt. De overheid dient oog te hebben voor de mens achter de getallen, maar ook voor de getallen achter de mensen. In het licht van de demografische ontwikkelingen is de huidige instroom van nieuwkomers niet langer vol te houden. Daarnaast leidt het tot problemen op onze woningmarkt, ten aanzien van onze sociale voorzieningen en niet in de laatste plaats tot integratieproblemen.
Een samenleving kent een gemeenschappelijk fundament. Van hen die zich bij die samenleving voegen, mag worden verwacht dat zij zich daarin verdiepen en op datzelfde fundament willen staan. Ons land heeft christelijke wortels. We moeten ons daarvan bewust zijn en ze niet laten doorsnijden door de seculiere waarden van progressief-liberalen. Aan nieuwkomers mogen stevige eisen worden gesteld, zoals het onderschrijven van onze breed gedeelde, nationale ‘spelregels’ en het spreken van de Nederlandse taal.
De toenemende culturele verschillen in onze samenleving leiden tot gevoelens van vervreemding en onbehagen bij veel Nederlanders. Er is zelfs sprake van desintegratie bij bepaalde bevolkingsgroepen. Dit slaat een gapend gat in de gedeelde grond waarop wij staan. Het is zaak niet langer weg te kijken van deze kloof, maar dit onder ogen te zien en aan te pakken. Dat betekent ook: asiel is in beginsel tijdelijk en bij toelating moeten cultuur en religie een grotere rol gaan spelen. We bouwen immers aan een samenleving die een gemeenschap wil zijn, geen los zand.
Minder migratie en meer geboorten
Meer dan 18.000.000 inwoners telt ons kleine landje inmiddels. Terwijl ons geboortecijfer keldert, loopt het migratiesaldo fors op en gaat de vergrijzing door. Dit is niet vol te houden: doen we niets, dan komen er tot aan 2050 nog eens 4 tot 5 miljoen mensen bij. Omdat migratie niet de oplossing is voor de vergrijzing wordt een rem op migratie gezet. Om niet nog verder te vergrijzen op de lange termijn moet het geboortecijfer echt omhoog.
- De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijke bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen. Dit dwingt de overheid tot broodnodige keuzes om grip te krijgen op migratie.
- Draagkracht en draagvlak in de samenleving worden voortaan uitdrukkelijk meegewogen bij de vaststelling van de nieuwe migratiekoers. Daarbij worden burgers en uitvoerders ook betrokken.
- Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.
- De regering brengt een jaarlijkse Staat van de Demografie en voert hierover een debat met de Tweede Kamer om de demografische ontwikkelingen te monitoren en nieuwe doelstellingen voor volgende jaren vast te stellen.
- Er gaat eindelijk werk worden gemaakt van positief en aanmoedigend gezinsbeleid. Het komt te vaak voor dat ouders minder kinderen krijgen dan zij graag zouden willen. Er komt een offensief om de vrije val van het geboortecijfer te keren en belemmeringen voor (aanstaande) ouders, bijvoorbeeld rond huisvesting, werk en inkomen, weg te nemen.
- Er komt een integraal en gestructureerd gezinsbeleid waarbij nieuwe voorstellen worden getoetst op de effecten voor gezinnen en op onze demografische samenstelling.
Zie hoofdstuk 4 voor meer voorstellen over gezinnen.
Stop de reis vol gevaar
Het huidige asielsysteem pakt onmenselijk uit en moet daarom op de schop. Smokkelaars verdienen grof geld, terwijl veel migranten verdrinken bij hun oversteek. De meest kwetsbaren blijven vaak achter. Om dit te doorbreken wil de SGP menswaardige asielaanvraag en -opvang in de buurt van het land van herkomst het uitgangspunt laten zijn.
- Er komt meer grip op migratie door in te zetten op hervestiging in plaats van illegale migratie. Ongecontroleerde migratiestromen en mensensmokkel worden krachtig bestreden en mensonwaardige toestanden worden tegengegaan.
- Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.
- Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.
- Met migratiekritische landen wordt een coalitie gevormd om steun te vergaren voor het herzien en bij de tijd brengen van internationale verdragen, zodat we niet langer verstrikt zitten in eenzijdige verdragen en er ruimte komt voor een eigen asielkoers.
- Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen. De inzet is erop gericht om te zorgen dat islamitische landen meer verantwoordelijkheid nemen voor het opvangen van moslims uit de hun omringende landen.
- Ruimhartige ontwikkelingshulp moet de grondoorzaken van migratie, zoals armoede, honger of (burger)oorlogen, zoveel mogelijk bestrijden.
Begrensd asielbeleid
Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is. Daarvoor wordt geïnvesteerd in een snelle en adequate afhandeling van asielaanvragen. Het rekken van procedures mag niet langer lonen. Nederland blijkt veel aantrekkelijker te zijn voor asielzoekers in vergelijking met andere EU-landen, daaraan moet een einde komen.
- De enorme achterstanden worden zo snel mogelijk weggewerkt door te investeren in een robuuste asielketen met voldoende geld en personeel.
- Zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of er sprake is van een asielverzoek dat waarschijnlijk kan worden ingewilligd, of zeker niet. Het vervolg van de procedure en de opvang worden daar vervolgens op afgestemd.
- Door middel van verscherpt (mobiel) grenstoezicht worden veiligelanders of personen die al door verschillende EU-landen zijn gekomen eruit gelicht. Zij worden in speciale grenslocaties opgevangen om zo snel mogelijk terug te keren.
- Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.
- Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.
- De nareisvoorwaarden worden tegen het licht gehouden en aangepast zodat ze niet langer soepeler zijn dan in ons omringende landen, waarbij het kerngezin weer uitgangspunt wordt.
- Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.
- De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.
- De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) maakt ruimhartig gebruik van de bevoegdheid in schrijnende situaties. Een dergelijk besluit is nadrukkelijk geen recht, maar een gunst.
- Het vooruitsturen van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) om vervolgens familie over te laten komen, mag niet langer lonen. Onderzocht wordt hoe dit tegen te gaan en welke scherpere voorwaarden effectief zouden zijn.
- Het wordt onmogelijk voor amv’s om door te reizen naar een land van keuze.
- Bekeringsverhalen van asielzoekers worden zo zorgvuldig mogelijk getoetst. Een speciale IND-afdeling met kennis en expertise wordt hiervoor verantwoordelijk waarbij adviezen van externe deskundigen zwaarder gaan wegen.
- Vervolgde christenen zijn en blijven van harte welkom in Nederland. In ambtsberichten en het landenbeleid wordt steevast de positie van christenen in het desbetreffende land onder de loep genomen en benoemd.
- Er gaat een definitieve streep door de ineffectieve dwangsomregeling voor asielzoekers, waardoor miljoenen belastinggeld moeten worden uitgekeerd. Tot die tijd worden alle terugvordermogelijkheden benut bij asielzoekers met eigen inkomsten.
- Er worden nieuwe technieken gebruikt om het grote tekort aan tolken en de bijbehorende logistieke problemen bij de IND te beperken.
- Wanneer een asielzoeker bewust en herhaaldelijk niet komt opdagen bij een gehoor, moet de aanvraag om die reden versneld kunnen worden afgewezen.
Effectieve terugkeer als basis
Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid. Des te zorgwekkender dat dit al jarenlang dé achilleshiel daarvan is.
- De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.
- Verkend wordt hoe terugkeerhubs voor uitgeprocedeerde asielzoekers ingericht kunnen worden.
- Uitgeprocedeerde asielzoekers die aan hun terugkeer meewerken, kunnen tussen het moment van afkeur en terugkeer rekenen op voorzieningen van bed, bad en brood.
- Als uiterste middel kan vreemdelingendetentie worden opgelegd aan uitgeprocedeerde asielzoekers als dit bijdraagt aan de uitzetting.
- In lijn met de voorgestelde EU-mensensmokkelrichtlijn wordt het actief tegenwerken van de overheid bij uitzetting, het opzettelijk voordeel halen uit het helpen bij illegaal verblijf of de vreemdeling ernstige schade te berokkenen, strafbaar. Humanitaire hulp aan uitgeprocedeerde asielzoekers wordt vanzelfsprekend niet strafbaar.
- De Dublinafspraken worden onverkort nageleefd zodat EU-lidstaten asielzoekers terugnemen waarvoor zij verantwoordelijk zijn.
- De lijst van veilige landen wordt uitgebreid, zodat uitzetting naar deze landen versneld kan gebeuren. Alle Schengen-lidstaten dienen dezelfde lijst van veilige landen te hanteren.
- Asielaanvragen van mensen die door veilige landen hier terecht zijn gekomen, worden niet langer in behandeling genomen door de IND.
- Samen met andere West-Europese landen ontwikkelt Nederland een aanpak om rondreizende groepen asielzoekers uit veilige landen uit de West-Balkan en Noord-Afrika op te sporen en uit te zetten.
- Verkend wordt hoe een nieuwe aanvraag vlak voor uitzetting onmogelijk kan worden gemaakt, bijvoorbeeld door het instellen van een periode na de laatste procedure waarbij het redelijkerwijs uitgesloten is dat er nieuwe feiten zijn aan te voeren.
- Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.
Menswaardige opvang naar draagkracht
Asielzoekers verdienen menswaardige opvang. De mogelijkheden om nieuwkomers te huisvesten zijn echter wel begrensd. De opvangopgave dient op een eerlijke en evenredige manier te worden verdeeld over het land waarbij de lokale samenleving vanouds zijn verantwoordelijkheid neemt. Overlastgevers worden stevig aangepakt.
- Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.
- Bij de opvang van asielzoekers in Nederland worden de draagkracht en de reële mogelijkheden voor integratie in de lokale samenleving nadrukkelijk meegewogen.
- Voor dorpen en gemeenschappen die dat willen, wordt het makkelijker om kleinschalige opvanglocaties te realiseren.
- Er worden decentrale afspraken gemaakt tussen lokale overheden over de evenredige verdeling van de asielopgave. Gemeenten krijgen ruimte en keuzevrijheid bij de invulling van hun aandeel in de asielopvangopgave. De Rijksoverheid kan gemeenten niet dwingend opleggen een azc te plaatsen.
- Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.
- De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.
- Om een einde te maken aan peperdure noodopvang via cruiseschepen en hotels wordt gewerkt aan een flexibel opvanglandschap met een vaste voorraad en financiering van 41.000 plekken. Bij onderbezetting van de asielopvang kunnen studenten of andere groepen die huisvesting zoeken hiervan gebruik maken.
- Er wordt ingezet op zo min mogelijk verhuizingen voor de asielzoeker, met name voor kinderen. De opvang van minderjarige asielzoekers wordt verbeterd.
- Het wordt mogelijk een avondklok in te stellen voor overlastgevende asielzoekers.
- Gastgezinnen die een statushouder opvangen, ontlasten de asielopvang en krijgen hiervoor een aantrekkelijke vrijwilligersvergoeding.
- Opvang in de regio wordt heel letterlijk in praktijk gebracht door veel gemeenten en particulieren die Oekraïense vluchtelingen onderdak bieden. De overheid moet dit waarderen en faciliteren.
- Het luid ten gehore brengen van islamitische gebedsoproepen in asielzoekerscentra wordt verboden omdat dit voor andere, vaak getraumatiseerde bewoners uiterst pijnlijk kan zijn.
- Asielzoekers die gevluchte christenen in opvangcentra intimideren en aanvallen, verliezen het recht op asiel en worden zo snel mogelijk uitgezet.
- Evangelieverkondiging en evangelisatie-activiteiten vanuit kerken en christelijke organisaties onder vluchtelingen moet ongehinderd plaats kunnen vinden.
Migratie over de grenzen heen
Het migratievraagstuk overstijgt landsgrenzen. Door internationaal samen te werken kan irreguliere migratie worden tegengegaan. Zo moet Nederland in Europees verband inzetten op stevigere verankering van het tegengaan van irreguliere migratie in het gemeenschappelijke EU-buitenlandbeleid.
- Spoedige implementatie van het EU-migratiepact draagt bij aan verscherpte buitengrenscontrole en onmiddellijke beoordeling van aanvragen, zodat effectief onderscheid wordt gemaakt tussen vluchtelingen en (economische) migranten. De laatste categorie mag de EU niet betreden.
- Bij voorkeur in EU-verband worden migratieovereenkomsten gesloten met landen op de Balkan, in Afrika en het Midden-Oosten over de opvang en de terugkeer van asielzoekers. Bij het sluiten van deze overeenkomsten wordt menswaardigheid niet uit het oog verloren.
- Nederland blijft zelf verantwoordelijk voor het bewaken van de eigen landsgrenzen.
- Om terugkeer te bevorderen worden in nationale en Europese (handels)overeenkomsten voortdurend afspraken gemaakt over terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers. Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.
- Geld voor ontwikkelingssamenwerking wordt niet langer gebruikt voor de opvang van asielzoekers in Nederland.
- De hoge bevolkingsdichtheid van Nederland wordt frequent aangekaart bij EU-overleggen over de verdeling van asielzoekers en dient mee te wegen bij verplichte allocatie van asielzoekers.
- EU-lidstaten worden verplicht elkaars terugkeerbesluiten uit te voeren.
- Er komt geen versoepeling van de visumplicht voor Turkije, waardoor 85 miljoen Turkse burgers de EU vrij zouden mogen inreizen en zich hier als EU-burger kunnen vestigen.
- Mensenhandel en mensensmokkel moeten keihard worden aangepakt. Nederland maakt hiervoor zowel op nationaal als op Europees niveau extra middelen vrij.
- Het uitbrengen van gezamenlijke ambtsberichten wordt bevorderd om shopgedrag van asielzoekers binnen de EU tegen te gaan.
Gerichte arbeidsmigratie en einde aan uitbuiting
Nederland is chronisch verslaafd aan arbeidsmigratie en dat is ongezond. Zeker als we mensen hierheen laten komen om onze rijkdom in stand te houden, terwijl zij beter mee kunnen werken aan de ontwikkeling van hun eigen land. Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.
- Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.
- Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor werknemers die zij hierheen halen, onder meer ten aanzien van huisvesting of het leren van de taal.
- Boetes voor uitbuiting van arbeidskrachten worden verhoogd en verkeerde fiscale prikkels die arbeidsmigratie stimuleren, verdwijnen.
- Er worden gerichte keuzes gemaakt ten aanzien van specifieke vakkrachten die in Nederland niet te vinden en op te leiden zijn, maar wel cruciaal zijn voor onze economie. Duur van het verblijf, belang van de sector en noodzaak spelen bij deze afweging een belangrijke rol. Afgebakende seizoensarbeid voor onze boeren en tuinders is iets heel anders dan het jaarrond werken in distributiehallen.
- Een EU-bovengrens limiteert het aantal arbeidsmigranten dat jaarlijks de EU binnenkomt.
- Binnen de EU moeten meer mogelijkheden komen om waar nodig het aantal arbeidsmigranten te beperken, bijvoorbeeld met werk- of woonvergunningen.
- De EU-regels voor detachering vanuit andere lidstaten moeten ertoe leiden dat de loonkosten in het werkland gelijk zijn voor alle werknemers in een bepaalde sector.
- Nederland stemt niet in met het EU-plan de poorten te openen en een Tinder voor arbeidsmigranten op te zetten. Overkomst van arbeidsmigranten uit Afrikaanse en Aziatische landen is overbodig gelet op het aantal EU-werklozen.
Integreren met een stevig fundament
Van nieuwkomers mag verwacht worden dat ze zich aanpassen en zo snel mogelijk Nederlands leren en spreken. Daarnaast is meedoen dé sleutel tot een succesvolle integratie. De aanhoudende migratie-instroom zorgt ervoor dat de samenstelling van een wijk of buurt in raptempo kan veranderen. De gevoelens van onbehagen en vervreemding die dat oproept, worden serieus genomen.
- Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.
- Er is een speciaal werkoffensief nodig om de vele niet-westerse bijstandsgerechtigden en werkloze statushouders aan het werk te helpen.
- De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.
- Het spreken van de Nederlandse taal wordt bevorderd, zeker in de publieke ruimte. Er komt onder andere een taal- en inburgeringsplicht voor mensen met een migratieachtergrond van de tweede en derde generatie, als ze nog onvoldoende Nederlands kunnen spreken.
- Asielzoekers worden al tijdens hun verblijf in een azc gestimuleerd de taal te leren en (vrijwilligers)werk op te pakken. Voor kansrijke asielzoekers worden de mogelijkheden om te werken verruimd. Dat bevordert de integratie en deze asielzoekers leveren ook een bijdrage aan de eigen opvangkosten.
- Het worden van vrijwilliger of maatje om de integratie of inburgering te bevorderen en nieuwkomers bijvoorbeeld de taal te leren, wordt gestimuleerd en gewaardeerd.
- Inburgering dient in ieder geval te leiden tot een basale beheersing van de Nederlandse taal, maar ook tot kennis van historische gebeurtenissen, nationale symbolen (zoals ons volkslied en koningshuis), ons cultureel erfgoed en de manier waarop wij in een rechtsstaat samenleven. Het betekent geen omarming van progressief-seculiere waarden, zoals abortus of homohuwelijk.
- Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.
- Jodenhaat krijgt geen ruimte in ons land.
Zie hoofdstuk 6 voor onze voorstellen om antisemitisme bij integratie en inburgering te bestrijden.
Doneren
Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.
Werk mee
Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.