5. Sterke defensie, weerbare samenleving
Vrede en veiligheid zijn geen vanzelfsprekendheden, maar kostbare zegeningen die beschermd moeten worden. De Bijbel roept op tot waakzaamheid en het bewaren van recht en orde. Het is een kerntaak van de overheid die nimmer veronachtzaamd mag worden. Daarom kiest de SGP voor een sterke krijgsmacht, goed toegeruste hulpdiensten en een rechtvaardige overheid die het zwaard niet tevergeefs draagt (Romeinen 13). De overheid moet pal staan voor de bescherming van onze grenzen, burgers en vrijheden. Criminele netwerken, cyberdreigingen, terrorisme en mensenhandel dienen hard te worden aangepakt. Internationale samenwerking is daarbij onmisbaar, maar Nederland moet zelf ook weerbaar zijn. De overheid moet haar gezag zichtbaar handhaven, zowel op straat als online. Alleen zo kan de samenleving veilig en weerbaar blijven in een onzekere wereld.
Geen vrede zonder kracht
Nederland en Europa ontwaken uit een geopolitieke winterslaap. De wereldvrede is niet dichterbij gekomen, maar ze lijkt juist verder weg dan ooit. De Russische agressie in Oost-Europa, oorlogen in het Midden-Oosten en Afrika en veranderende geopolitieke verhoudingen eisen meer defensie-inzet van Europa. Het behoort tot de kerntaken van de overheid om te zorgen voor een krachtige krijgsmacht.
We hebben decennialang (en vaak tegen het politieke tij in) gepleit voor een sterke Nederlandse defensie. En met resultaat. Dankzij onze initiatiefwet is er nu een minimumnorm voor defensie-uitgaven wettelijk verankerd. Defensie kan hierdoor blijven opschalen én moderniseren om bedreigingen van vandaag én morgen het hoofd te bieden. Maar we zijn er nog niet.
- De SGP wil gaan voldoen aan de nieuwe NAVO-norm voor defensie-uitgaven. In 2035 besteedt Nederland 5% van het BBP aan onze Defensie, waarbij 1,5% wordt besteed aan bredere investeringen in maatschappelijke weerbaarheid en infrastructuur.
- De regering werkt aan het versterken van de maatschappelijke weerbaarheid. De Nederlandse bevolking moet bijvoorbeeld voorbereid zijn op verstoringen van het maatschappelijke leven doordat economische of digitale functies worden verzwakt of aangevallen.
- De NAVO blijft de hoeksteen van ons veiligheidsbeleid. Nederland gaat aan haar doelstellingen voor eenheden en wapensystemen voldoen door de krijgsmacht verder uit te bouwen. De SGP wil dat Nederland meer F-35’s en meer luchtverdediging inkoopt. Ook moet Nederland de infanteriebataljons zo veel mogelijk aanvullen.
- Nederland blijft alert op Europese defensiesamenwerking. De NAVO is onze belangrijkste veiligheidspartner. De EU vult slechts aan waar dit meerwaarde biedt en zij bevoegdheid heeft. Een goed initiatief is bijvoorbeeld de European Defence and Technology Industrial Base. De SGP wil echter geen Europees leger en vindt de nieuwe Europese Defensiecommissaris ongewenst. Niet Brussel, maar Den Haag blijft besluiten over het uitzenden van troepen.
- Besluitvorming over deelname aan internationale missies moet zorgvuldig gebeuren. Het mandaat en de reden voor deelname moet helder zijn. De opzet en doelen van de missie dienen haalbaar en effectief te zijn.
- EU-lidstaten moeten voldoende investeren in Defensie. Er wordt niet gezamenlijk geleend voor Defensie-investeringen. Gedegen financiën en investeren in de krijgsmacht kunnen goed samengaan.
- Nederland moet sneller, eenvoudiger en effectiever inkopen. Er wordt waar mogelijk gezamenlijk ingekocht met andere landen en direct aanbesteed bij de industrie.
- De defensie-industrie moet worden opgeschaald nu de vraag naar wapensystemen stijgt. Hierbij houdt de SGP rekening met financiële belemmeringen rond voorfinanciering, risicoaversie en bezwaren bij pensioenfondsen en banken, evenals ESG-criteria voor investeringen.
- De SGP wil dat de Nederlandse maakindustrie maximaal betrokken is bij de aanschaf van nieuw materieel zoals onderzeeboten, schepen en tanks, en hier daadwerkelijk van profiteert.
- Defensie moet robuust en veelzijdig blijven en alle hoofdtaken kunnen uitvoeren. De SGP wil extra investeren in specialisaties als de speciale eenheden en onderzeebootcapaciteit.
- De SGP wil dat de krijgsmacht moderniseert en van moderne dreigingen en oorlogsvoering leert. Nederland investeert in innovatie, drones, counterdrone systemen en overige cybercapaciteiten.
- Bij de herziening van de Europese aanbestedingsregels wil de SGP verdere verruiming en vrijstelling voor de aankoop door Defensie.
- Om beter te kunnen oefenen, opbouwen en gereed stellen krijgt Defensie meer ruimte in Nederland en in de regelgeving. De SGP zet het Nationaal Plan Ruimte voor Defensie voort en wil de Wet op de Gereedstelling voortvarend oppakken. Daarbij treffen we een balans tussen Defensie en de omgeving waarin ze werkt.
- Zonder mannen en vrouwen in uniform zijn wij nergens. De SGP wil daarom een nieuw loongebouw waardoor Defensie een aantrekkelijke werkgever is. Dit helpt ook om opgeleide militairen te behouden.
- De SGP wil de voltijd en deeltijd dienmogelijkheden uitbreiden, inclusief reservisten. Het Defensity College en het Dienjaar worden opgeschaald.
- Er worden voldoende middelen vrijgemaakt voor predikanten en pastoraal werkers in de krijgsmacht.
- De overheid moet haar zorgplicht voor dienende militairen en veteranen serieus nemen. De kwaliteit en capaciteit van de uitrusting, de zorgketen en veiligheidscultuur moeten op orde gebracht worden.
- De SGP wil dat er goed voor veteranen wordt gezorgd. Defensie moet veteraneninitiatieven beter financieren, zoals initiatieven waarbij veteranen zich dienstbaar inzetten voor de samenleving of elkaar helpen als sprake is van posttraumatische-stressstoornis (PTSS).
Waakzaam en dienstbaar
De politie vormt de ruggengraat van onze openbare veiligheid en handhaving van de wet. We steunen de politie in haar taak om onze samenleving ordelijk en veilig te houden. Goede voorzieningen, voldoende personeel en respectvolle samenwerking zijn onmisbaar. Het is belangrijk dat agenten de ruimte krijgen om hun werk goed en rechtvaardig uit te voeren. Zij doen een stap naar voren wanneer de samenleving bescherming nodig heeft.
- Wijkagenten zijn de onmisbare ogen en oren op straat. De norm van 1 op 5.000 is te laag. Elk dorp of elke wijk verdient een vaste wijkagent die vooral daar werkt en daarnaast specialistische taken uitvoert. De basispolitiezorg moet groeien met minstens 500 fte.
- Meer lokale politieposten (in bijvoorbeeld wijkgebouwen) helpen tegen veelvoorkomende criminaliteit. Agenten kennen zo de buurt beter en zijn beter bereikbaar. De SGP investeert in meer posten en langere openingstijden. Wijkagenten moeten zichtbaar op pad gaan en online spreekuren houden voor jongeren.
- Naast wijkagenten zijn ook gebiedsgebonden rechercheurs nodig om lokale georganiseerde misdaad op te sporen en voor de rechter te brengen.
- Gemeenten (vooral kleinere) moeten meer invloed krijgen op de politie-inzet. De democratische controle van lokale bestuurders moet sterker verankerd worden.
- De SGP wil dat burgemeesters meer betrouwbare informatie krijgen over criminelen en netwerken om goed te kunnen optreden. Betere gegevensdeling is nodig.
- De politie moet goed kunnen samenwerken met de zorg, familie en gemeenten bij verwarde personen. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) mag dat niet hinderen, zeker bij gevaar voor de verwarde persoon of de omgeving.
- De Politie dient te beschikken over een passende begroting die aansluit bij haar kerntaken. Er wordt niet bezuinigd op blauw op straat.
- Organisatoren van grote commerciële evenementen moeten zelf meer verantwoordelijkheid nemen voor veiligheid. Via vergunningen moet geregeld worden dat zij meebetalen aan politie-inzet.
- Grensoverschrijdende criminaliteit vraagt internationale samenwerking, zonder afhankelijk te zijn van Brussel. Afspraken met (buur)landen volstaan.
- De SGP wil een grotere rol geven aan politievrijwilligers om de werkdruk te verlichten waar capaciteit tekortschiet.
- Er moet meer capaciteit komen voor zedenzaken en digitale fraude.
- Agenten die zich aan de geweldsinstructie houden, mogen niet als verdachte behandeld worden.
- Geweld en intimidatie tegen agenten, boa’s en hulpverleners moet streng en snel bestraft worden. Daders mogen er niet slechts met een taakstraf vanaf komen. Daarom pleit de SGP voor een taakstrafverbod bij geweld tegen hulpverleners.
- De Politie dient zich te focussen op haar kerntaken. De inzet van de Politie bij demonstraties wordt tegen het licht gehouden. Diversiteit- en inclusieprojecten dienen plaats te maken voor opsporing en vervolging van echte criminelen.
- Bij de instroom op de Politieacademie wordt niet langer onderscheid gemaakt op basis van diversiteit, maar wordt enkel geselecteerd op basis van geschiktheid voor de Politiefunctie.
- De Politie houdt zich aan haar eigen gedragscode lifestyle neutraliteit. Een neutraal Politiekorps organiseert geen islamitische vieringen zoals iftars en neemt niet deel aan diversiteitsmarsen en optochten.
- Agenten die Joodse objecten of evenementen weigeren te beveiligen zijn niet waakzaam en dienstbaar aan een veilige samenleving voor iedereen. Hun functioneren wordt opnieuw tegen het licht gehouden.
- Boa’s worden steeds belangrijker in het lokale veiligheidsbeleid. Er moeten meer uniforme regels komen over hun bevoegdheden en uitrusting.
- De SGP vindt dat boa’s in buitengebieden een goede uitrusting nodig hebben. Geweldsmiddelen toekennen moet afhangen van de kans op geweld, niet van het verleden.
Samen door het vuur gaan
De brandweer is onmisbaar voor de veiligheid van onze samenleving. We waarderen de moed en inzet van alle brandweerlieden, zowel beroeps als vrijwilligers. De SGP vindt goede training, voldoende personeel en moderne middelen essentieel om adequaat te kunnen reageren op incidenten. Een goede balans tussen werk en privé is essentieel zodat de brandweer sterk en betrouwbaar is voor iedereen.
- Ook in dunbevolkte gebieden moet genoeg brandweercapaciteit zijn om snel ter plaatse te zijn. Dat vraagt lokaal maatwerk, inzet van vrijwilligers en goed materieel voor levensreddend werk.
- De SGP wil het sluiten van brandweerkazernes, met name in het buitengebied voorkomen.
- Veel brandweermensen zijn vrijwilligers. Hun positie moet stevig blijven en hun taken gelijkwaardig aan die van beroepskrachten. Nederland zet zich in om de Europese Deeltijdrichtlijn niet van toepassing te verklaren op vrijwillige brandweermensen.
- Vuurwerkopslag brengt grote risico’s met zich mee. De veiligheid van brandweermensen gaat altijd voor. De opslag van vuurwerk in woonwijken wordt niet langer toegestaan.
- Om natuurbranden nu en in de toekomst beheersbaar te houden versterken we de inzet op natuurbrandbeheersing.
- Brandweermensen dienen te allen tijde veilig uitgerust hun werk te kunnen doen. Er mag niet beknibbeld worden op hun uitrusting.
- Er komt een PTSS-regeling voor de brandweer zodat brandweerlieden die in hun werk ernstige psychische schade hebben opgelopen de juiste hulp krijgen die zij verdienen.
- De Brede Doeluitkering Rampenbestrijding is van groot belang voor de veiligheid. Op de brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding mag niet worden bezuinigd.
Een sterk OM en een veilige rechtsstaat
Het OM speelt een cruciale rol in het handhaven van recht en veiligheid. We benadrukken het belang van snelle en rechtvaardige afhandeling van zaken. Het OM moet daartoe over voldoende middelen beschikken om effectief te kunnen optreden. Zo wordt recht gedaan aan slachtoffers en verdachten en blijft de samenleving beschermd.
- De doorlooptijden van het OM zijn een doorn in het oog. Er moet extra budget komen om deze te verkorten. Sneller werken is nodig voor slachtoffers en verdachten, zeker bij zware (zeden)zaken.
- Het Europees OM mag geen extra bevoegdheden krijgen. Opsporing en vervolging blijven een nationale taak. Nederlandse deelname mag geen capaciteit kosten voor eigen zaken.
- Er moet meer werk worden gemaakt van het opsporen en afpakken van crimineel vermogen. Misdaad mag niet lonen.
- Te veel zaken worden geseponeerd door gebrek aan bewijs of capaciteit. Dat mag niet door personeelsgebrek komen, zoals bij zedenzaken. Onderzoek moet dit verbeteren.
- Het OM moet strenger optreden tegen illegale acties zoals snelwegblokkades. De wet geldt voor iedereen en politiecapaciteit is elders hard nodig. Daders mogen niet wegkomen zonder stevige straf.
Strafrecht dat straft en beschermt
Wie het kwaad straft, beschermt de samenleving en doet recht aan slachtoffers. Wij vinden dat het strafrecht nooit vrijblijvend mag zijn, maar helder de grenzen van goed en kwaad moet markeren. De overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. De SGP wil dat misdadigers hun straf uitzitten en verantwoordelijkheid nemen voor hun daden. Zo blijft het gezag van overheid en rechter stevig verankerd.
- Daders van misdrijven, ook onder de zes jaar gevangenisstraf, krijgen geen automatische voorwaardelijke invrijheidstelling meer.
- Te vaak krijgen daders voorwaardelijke straffen of taakstraffen. Dit moet strenger, zeker bij herhaling. Strafvorderingsrichtlijnen van het OM moeten beter aansluiten bij de ernst van het delict en de impact op de samenleving.
- Levenslang is levenslang. Alleen in uitzonderingsgevallen is beperking mogelijk. In deze situaties wordt altijd rekening gehouden met het belang van slachtoffers en nabestaanden.
- Rechtspraak moet het primaat houden in de behandeling van strafzaken. Meer zaken via OM strafbeschikkingen is ongewenst, zeker voor slachtoffers.
- Illegale vreemdelingen die verdacht worden van strafbare feiten komen altijd voor de rechter. Een strafbeschikking is niet mogelijk, gelet op de glijdende schaal die meeweegt in de beoordeling bij het recht op verblijf.
- De SGP wil sneller en doeltreffend ingrijpen bij internetcriminaliteit.
- Er zijn meer wettelijke mogelijkheden nodig om motorbendes en malafide clubs aan te pakken en te verbieden. Ook antisemitische organisaties dienen op grond van het strafrecht verboden te worden, met inachtneming van de IHRA-definitie.
- Opsporingsdiensten moeten beter samenwerken en informatie delen, ook met de zorg bij verwarde personen.
- Verdachten moeten verplicht verschijnen bij hun zaak, tenzij dit schadelijk is voor slachtoffer of nabestaanden.
- Slachtoffers en nabestaanden hebben recht op inspraak in rechtszaken. Via het spreekrecht mogen zij hun mening geven over straffen of maatregelen.
- Er dient standaard onderzoek naar gedragsstoornissen plaats te vinden bij zware delicten. Hiervoor is meer expertise nodig.
- De doodstraf kan voor levensdelicten, waaronder terroristische misdrijven, een rechtvaardige straf zijn. Verdachten van ernstige misdrijven als terrorisme of moord moeten daarom ook uitgeleverd kunnen worden aan landen die de doodstraf kennen, mits er sprake is van een goed functionerende rechtsstaat.
- Stalking en bedreiging vragen om goede registratie en snelle handhaving van gebieds- en contactverboden, met extra bescherming voor vrouwen. Femicide dient vroegtijdig herkend te worden. We verstevigen de aanpak van femicide.
- Er komen zwaardere straffen voor seksuele intimidatie en vergelijkbare (digitale) delicten. Het verwijderen of ontsleutelen van content moet kunnen worden verplicht.
- De SGP wil meer geld en capaciteit om de verwevenheid van onder- en bovenwereld te bestrijden, zoals bij drugshandel en mensenhandel. Infiltratie in bedrijven, organisaties of gemeentebesturen moet streng worden tegengaan.
- Uithalers van drugs verdienen meer straf dan enkel een taakstraf of een geldboete. Misdaad mag niet lonen.
- Er komt meer aandacht voor oververtegenwoordiging van bepaalde groepen in de criminaliteit. Waarbij we inzetten op een gerichte en effectieve aanpak.
- De strafrechtketen is gebaat bij een conjunctuurongevoelige financiering, zodat politie, OM en Rechtspraak niet te maken krijgen met wisselend beleid en wisselende financiering waardoor het uitvoeren van hun wettelijke taken in gevaar komt. We volgen hierbij de aanbevelingen uit Pact voor de Rechtsstaat.
- Deelname aan de Pride en vergelijkbare evenementen past niet bij de onafhankelijkheid, onpartijdigheid of waardigheid van de rechterlijke macht.
Zie hoofdstuk 6 voor onze voorstellen om antisemitisme te bestrijden.
Gevangen, maar niet verloren
Het gevangeniswezen moet recht doen aan zowel veiligheid als herstel. Gedetineerden die berouw tonen, verdienen ondersteuning bij hun re-integratie. Tegelijk is het essentieel dat de veiligheid en orde binnen de gevangenissen gewaarborgd blijven. Alleen zo kunnen we bijdragen aan een veilige en rechtvaardige samenleving.
- Gedetineerden die berouw tonen en van wie de straftijd er bijna opzit moeten kunnen werken aan terugkeer in de samenleving. Zij verdienen de mogelijkheid om te werken aan re-integratie, bijvoorbeeld door studiemogelijkheden, hulp bij sollicitatie en het zoeken naar woonruimte.
- Vrijwilligersorganisaties die werken onder (ex-)gedetineerden verdienen overheidssteun. Zij dragen bij aan het voorkomen van terugval in criminaliteit.
- Controle op drugsbezit en -handel binnen detentie moet worden aangescherpt. Dat geldt nog sterker voor de publicatie en verspreiding van kinderporno.
- Voor het strengste detentieregime geldt dat vertrouwelijke gesprekken onder audiovisueel toezicht kan staan. De veiligheid van de samenleving weegt hier zwaarder dan de privacy van de gevangene.
- De toenemende werkdruk van detentiepersoneel is zorgelijk. De SGP maakt daarom geld vrij voor extra gevangenispersoneel om zo meer detentiecapaciteit te creëren. Het is onacceptabel dat gevangenen eerder worden vrijgelaten vanwege een tekort aan detentieplekken. De SGP wil alle mogelijkheden aangrijpen om extra plekken te creëren. Inzet van meerpersoonscellen vormen hier geen uitzondering op, mits dit veilig kan. Om sluiting van nog meer plekken te voorkomen, moeten noodzakelijke renovaties in het gevangeniswezen zo snel mogelijk worden uitgevoerd.
Vastberaden tegen terreur
In een wereld waarin terreur steeds dichterbij komt, staan we pal voor de veiligheid van onze inwoners, waarbij we niet buigen voor het kwaad. Vanuit de Bijbelse roeping tot recht en orde kiezen wij voor een vastberaden optreden tegen extremisme en geweld. Nederland moet geen toevluchtsoord zijn voor terroristen en hun handlangers. Daarom kiest de SGP voor stevige maatregelen en duidelijke grenzen. Alleen zo beschermen we wat ons dierbaar is.
- Veiligheidsdiensten moeten aanslagen voorkomen en digitaal verkeer van terroristen tijdig onderscheppen. Hun financiering moet meerjarig vastliggen om schommelingen in aanpak en beleid te voorkomen.
- De grensbewaking met buurlanden moet versterkt worden, onder meer met vaker mobiele controles.
- Informatie van wijkagenten over radicalisering mag niet blijven liggen. Gegevensdeling en samenwerking binnen de politie en met binnenlandse en buitenlandse diensten is cruciaal.
- Het zelfgekozen verblijf in een gebied onder controle van een terroristische organisatie wordt strafbaar.
- De Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding moet permanent worden.
- De Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten moet voldoende ruimte bieden om snel op nieuwe dreigingen in te spelen, ook als dat privacy van mogelijke terroristen beperkt.
- Terroristen verliezen het Nederlanderschap. Kan dat niet, dan moeten rechten zoals kiesrecht en overheidsdienst geweigerd worden.
- De SGP steunt het verbod op het verheerlijken van terreur en haatzaaien.
- Het gebruik van vlaggen van terroristische organisaties wordt strafbaar. Demonstraties die deze vlaggen gebruiken worden verboden en ontbonden. Daders dienen stevig gestraft te worden.
- De taskforce problematisch gedrag wordt verder toegerust en bindt de strijd aan met salafisme en andere vormen van duistere inmenging en ongewenste beïnvloeding.
Waardigheid is onbetaalbaar
Wij zijn ervan overtuigd dat ieder mens geschapen naar Gods beeld is en nooit mag worden verhandeld of uitgebuit. Mensenhandel en prostitutie zijn vormen van moderne slavernij en vernederen lichaam, geest en ziel. We strijden daarom voor een samenleving waarin kwetsbare mensen worden beschermd en niet als koopwaar worden uitgestald. Uitbuiting moet hard worden aangepakt, hulp en uitstaptrajecten verdienen alle steun.
- Vrouwen en meisjes worden beschermd tegen vrouwenbesnijdenis, eerwraak en andere vormen van onderdrukking.
- Er komt een totaalverbod op betaalde seks om seksuele uitbuiting en exploitatie van kwetsbare mensen voor seksuele doeleinden effectief tegen te gaan.
- Gemeenten moeten, zolang het bordeelverbod er niet is, een nul-beleid kunnen voeren ten aanzien van alle vormen van prostitutiebedrijven.
- Nieuwe wetgeving rond prostitutie en mensenhandel is noodzakelijk. De regels moeten spoedig worden aangescherpt.
- Zowel prostitutiebezoek als het uitbaten van prostituees wordt strafbaar.
- Het prostitutiebeleid dient zich te focussen op goede, structurele uitstapprogramma’s die actief en structureel worden aangeboden in gemeenten waar prostitutie plaatsvindt.
- Destigmatisering van prostitutie is geen oplossing, maar bagatelliseert de situatie van kwetsbare vrouwen slechts. Subsidie voor destigmatiseringsorganisaties wordt afgeschaft.
- De SGP wil de inzet van gemeenten om op te treden tegen misstanden op het terrein van prostitutie en mensenhandel versterken, zowel online als offline.
- Websites die prostitutie aanbieden, gaan op zwart.
- De SGP zet in op een harde aanpak van online seksueel kindermisbruik. Dit wordt massaal bekeken via Nederlandse datacenters. Nederland moet een actieve rol spelen in het verantwoordelijk stellen van techbedrijven voor het faciliteren van de verspreiding van dit afschuwelijke materiaal.
- Het creëren en verspreiden van kinderpornografisch materiaal door middel van AI moet worden verboden en bestreden.
- De strijd tegen mensenhandel en uitbuiting moet samen met andere (Europese) landen worden opgevoerd. Voor een goede samenwerking binnen Europa is het van belang dat EU-lidstaten via transnationale verwijzingssystemen samenwerken om criminelen op te sporen en te vervolgen.
- De aanpak van mensenhandel mag niet verhinderd worden door te strenge toepassing van de AVG. De SGP wil de uitwerking van de AVG aanpassen zodat meer zaken opgelost kunnen worden.
- Porno schaadt het beeld van seksualiteit en relaties en moet daarom worden verboden. Er moet stevig worden opgetreden tegen deze mensonterende industrie. De beschikbaarheid van (kinder)porno in gevangenissen en klinieken moet worden tegengegaan.
Een toekomst zonder drugs
De productie en het gebruik van drugs zijn enorm schadelijk voor mensen en het milieu. Gelukkig wordt dit steeds breder gezien en erkend. De SGP wil dat de overheid streeft naar een drugsvrije samenleving. We stoppen met gedogen en gaan de wet handhaven. Coffeeshops gaan dicht. Het wordt makkelijker om nieuwe (synthetische) drugssoorten direct te verbieden.
- Nederland zet in op het bestrijden van het ‘wietwalhalla’-imago. De overheid start een (internationale) campagne om de schadelijke impact van drugsgebruik op mens en milieu onder de aandacht te brengen.
- Het wietexperiment wordt beëindigd. Legaliseren van drugs is een schijnoplossing. De productie en verkoop van drugs blijft strafbaar.
- De SGP wil dat het onderscheid tussen soft- en harddrugs verdwijnt. Beide zijn verslavend en schadelijk voor de gezondheid.
- Het verbod op recreatief gebruik van lachgas moet strenger worden gehandhaafd.
- De SGP wil dat het makkelijker wordt om bij signalen van een nieuwe (synthetische) drugssoort direct op te treden om zo jongeren te beschermen.
- De handhaving op partydrugs moet fors omhoog. Jongeren dienen beschermd te worden tegen de schadelijke werking daarvan.
- Naast Rotterdam en Amsterdam wordt ook in kleine havens op drugs gecontroleerd.
- De SGP steunt regio’s in de strijd tegen drugslabs en afvaldumping. Bij een opgerold drugslab moet de eigenaar of gebruiker van het lab gaan opdraaien voor de kosten die gemaakt worden om het afval op te ruimen en de bodemverontreiniging te herstellen.
- Boeren die te maken krijgen met oneigenlijk gebruik van hun stal door drugscriminelen moeten zich anoniem kunnen melden bij een vertrouwenspersoon.
Digitaal weerbaar
Digitale technologie brengt de mogelijkheden met zich mee om zowel nationale als internationale uitdagingen aan te pakken. Te denken valt aan de inzet van drones om zaden te verspreiden om de aarde weer te laten begroeien. We zijn echter getuige van een wereldwijde race om technologische vooruitgang. Dit gaat helaas vaak ten koste van goed rentmeesterschap. Wij hebben deze aarde en haar grondstoffen te leen gekregen van God om te gebruiken en te bebouwen.
Rentmeesterschap anno 2025 vraagt ons niet alleen grondstoffen te gebruiken voor technologie, maar ook vice versa. We pleiten voor een verantwoord gebruik van nieuwe technologie. Kunstmatige intelligentie (AI) dient zich te verhouden tot een onderliggend mensbeeld. De mens beschikt over een ziel, verstand en geest, maar AI niet. Bijbels gezien is de mens daarom de enige die moreel verantwoordelijk gehouden kan worden voor de functie die technologie vervult. Ook zijn we ervoor beducht dat AI leidt tot een te grote controlerende overheid.
- De SGP waakt ervoor dat digitale controle vanuit de EU omgezet wordt in digitale censuur van klassiek-christelijke opvattingen, zoals op het terrein van het huwelijk en de bescherming van het (ongeboren) leven.
- Subjectieve interpretaties van de definitie van hatespeech rukken steeds sneller op. In plaats dat de EU dit faciliteert, zou zij de vrijheid van meningsuiting moeten versterken. De EU dient zich onthouden van het faciliteren van politieke en arbitraire invullingen van de richtlijn door lidstaten.
- Bewustwording en tegengaan van desinformatie is nodig. Verplichte bronvermelding kan daarbij nuttig zijn. De SGP is echter beducht voor foutieve claims van ‘desinformatie’ waarbij het gevaar dreigt van censuur.
- Bedrijven en organisaties moeten transparant zijn over het gebruik van data van burgers.
- De SGP wil toe naar zoveel mogelijk ‘individueel eigenaarschap’ van data. Niet de autofabrikant en het energiebedrijf, maar de auto- en de woningbezitter moeten bepalen wat er met ‘hun’ data gebeurt.
- Er komt een verbod op het creëren en verspreiden van deepfakes. Burgers krijgen, naar Deens voorbeeld, op grond van de Auteurswet copyright op hun eigen lichaam, gezichtskenmerken en stem.
- De SGP wil ondernemers ondersteunen bij het werken aan cyberveiligheid. De capaciteit van het Digital Trust Centre wordt versterkt.
- Overheid en bedrijfsleven moeten zich samen voorbereiden op de noodscenario’s ten aanzien van cyberveiligheid van kritieke infrastructuur. Denk bijvoorbeeld aan communicatiestructuren, logistiek en de levensmiddelenbranche. Hogere veiligheidsstandaarden voor de kritieke delen van de digitale processen en frequent en grootschalig testen van de beveiliging zijn noodzakelijk
- Voor de toelating van nieuwe technologische ontwikkelingen met grote impact op de samenleving is een ethische toelatingscommissie nodig.
- De potentie van AI is groot. Het is van belang dat rekening gehouden wordt met ethische kaders en publieke waarden. AI-systemen moeten voldoen aan de principes van proportionaliteit, subsidiariteit, dataminimalisatie en transparantie. De eindbeslissing moet altijd bij een mens liggen.
- Er moeten ethische richtlijnen worden geïntegreerd voor AI waaronder het voorkomen van vooringenomenheid en het beschermen van privacy. Regelmatige controles en onafhankelijke evaluaties zijn noodzakelijk om te garanderen dat AI-systemen op een eerlijke, veilige en betrouwbare manier functioneren.
- Er dient altijd helder onderscheid te zijn tussen wat door een mens en wat door AI gegenereerd is.
- Algoritmes moeten altijd te herleiden zijn zodat beslissingen en de manier waarop deze tot stand gekomen zijn duidelijk en controleerbaar blijven. De regels voor verkoop van riskante AI-systemen aan buitenlandse partijen moeten aangescherpt worden. Nederland moet ook zelf investeren in kunstmatige intelligentie om te voorkomen dat China en de VS alle touwtjes in handen krijgen.
- Nederland heeft meer technologische soevereiniteit nodig. De SGP wil daarom investeren in regionale productiecapaciteit voor nieuwe technologieën zoals een AI-fabriek in Groningen, waarbij het Nederlands belang prevaleert boven Europees belang.
- De macht van grote platforms moet aan banden worden gelegd zodat concurrentie mogelijk blijft. Indien nodig worden hiervoor mededingingsregels aangepast.
- Waarden en normen gelden ook voor de digitale wereld. De overheid moet zorgdragen voor het ontwikkelen en toepassen van digitale ‘spelregels’.
- Er moet meer aandacht zijn voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. De SGP wil dat de overheid afspraken maakt met het bedrijfsleven om kwetsbare groepen te beschermen tegen cybercrime. Overheidsdienstverlening moet ook voor minder digitaal vaardige burgers goed bereikbaar te zijn.
- Wij zijn uiterst kritisch op een te machtige overheid. De SGP is daarom tegen het invoeren van een Europees digitaal paspoort en een digitale euro.
Zie hoofdstuk 4 voor onze voorstellen voor de digitale bescherming van kinderen.
Doneren
Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.
Werk mee
Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.