Maritieme sector

De maritieme maakindustrie is van grote waarde voor Nederland waterland. De concurrentie met het buitenland is echter groot. Nederlandse scheepswerven moeten opboksen tegen buitenlandse werven die staatssteun krijgen van hun eigen regering. Dat is erg nadelig voor onze concurrentiepositie. De sector heeft een maritiem herstelplan gepresenteerd en verdient steun daarbij.

Concreet:

  • De garantieregeling scheepsbouw moet blijven bestaan.
  • Het Rijk moet investeren in innovatie en verduurzaming van schepen en aandrijvingen. Dat geldt voor de kustvaart, maar ook voor de binnenvaart, de kottervloot en marineschepen.
  • Nederland moet vier nieuwe onderzeeboten aanschaffen. Naast prijs en kwaliteit moeten ook behoud van Nederlandse marine-kennis en werkgelegenheid ‘in de regio’, bijvoorbeeld Zeeland, bepalend zijn voor de keuze van een onderzeebootbouwer. Datzelfde geldt overigens voor de vervanging van oppervlakteschepen, zoals M- en LC-fregatten.
  • De vloot van de Rijksrederij is aan vervanging toe. De SGP wil voortvarende uitvoering van het vlootvervangingsprogramma met inzet op innovatie en nauwe betrokkenheid van de Nederlandse maritieme sector.

Zie verder: Binnenvaart



Terug naar overzicht

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.