12. Krachtig wereldwijd, kritisch Europees
Als klein land aan de zee is Nederland altijd sterk gericht geweest op de wereld om ons heen. We staan sterker als we samenwerken met buurlanden en bondgenoten. Dit draagt bij aan een sterke economie, bloeiende handelsrelaties en de bescherming van onze vrijheid. Een krachtig buitenlandbeleid is ook nodig voor handhaving van vrede en recht. De wereldorde van regels en soevereiniteit staat onder druk. De internationale rol van de Verenigde Staten verandert, terwijl autoritaire staten als China en Rusland aan invloed winnen. Dit vergt het onderhouden van diplomatieke verbindingen en het behartigen van onze Nederlandse belangen wereldwijd. Buitenlandse handel versterkt onze economie en welvaart, maar moet eerlijk en duurzaam zijn. Ontwikkelingssamenwerking ondersteunt onze verre naaste en bevordert stabiliteit, wat ook het belang van Nederland dient.
Samenwerking met andere landen betekent voor de SGP niet dat er steeds meer macht naar Brussel moet. Integendeel. De SGP kiest voor een Europese Unie die ten dienste staat van de lidstaten, ruimte biedt voor verschillen en respect heeft voor de nationale soevereiniteit. In een tijd van veel geopolitieke uitdagingen doet Europese samenwerking ertoe. Een uitdijende en besluiteloze EU is echter onwenselijk. Bovendien baart het ons zorgen dat de EU zich op ideologisch vlak steeds meer ontwikkelt tot een progressief-seculier project. Dit staat haaks op wat de oprichters voor ogen stond.
Recht wereldwijd bevorderen
In een gebroken wereld lijken oorlog en onrecht de overhand te hebben. Er woedt oorlog op ons continent, autoritaire regimes houden stand en wereldwijd leven miljoenen christenen in angst voor vervolging. In dit krachtenveld heeft de Nederlandse regering de taak om internationaal het recht te bevorderen, ons land stevig op de kaart te zetten en grensoverschrijdende problemen aan te pakken.
- De bescherming van het leven en de klassieke vrijheden worden prioriteiten van het buitenlandbeleid. Nederland steunt hulporganisaties die het leven beschermen. (Europese) subsidies aan organisaties die wereldwijd abortus promoten, worden beëindigd. Nederland voert geen feministisch buitenlandbeleid en verzet zich in internationale gremia tegen genderideologie.
- Rusland moet de internationale rechtsorde en dus de soevereiniteit en het zelfbeschikkingsrecht van Oekraïne respecteren. Nederland blijft Oekraïne steunen met geld, wapens, humanitaire en diplomatieke middelen. De sancties tegen Rusland blijven. Het Russische bloedvergieten moet stoppen. Om een rechtvaardige en duurzame vrede te bewerkstelligen trekt Nederland gezamenlijk op met gelijkgestemde (Europese) landen. Er wordt niet toegegeven op kernpunten van de Oekraïense soevereiniteit.
- Nederland kiest voor een harde koers tegen het Iraanse regime, gepaard aan steun voor de Iraanse bevolking. De Iraanse Revolutionaire Garde komt op de Europese terreurlijst. Gerichte sancties blijven belangrijk om druk op het regime uit te oefenen. Nederland richt zich op het voorkomen van een Iraans kernwapen en het bestrijden van de Iraanse steun aan terreurorganisaties door heel het Midden-Oosten.
- Het bestrijden van moslimfundamentalisme en terreur is en blijft een grote prioriteit. Nederland moet bereid zijn waar nodig ook militair bij te dragen aan de strijd tegen terreurgroepen die in het Midden-Oosten, Azië en Afrika dood en verderf zaaien.
- We blijven vitale bondgenootschappen koesteren. Alleen al om tegenwicht aan China te kunnen blijven bieden, moeten Nederland en de EU volop samenwerken met de Verenigde Staten (VS). Als oude en vertrouwde bondgenoten blijven we op elkaar aangewezen, ook bij een onvoorspelbaarder beleid van de VS.
- In China is sprake van toenemende repressie van minderheden zoals de Oeigoeren en christenen, steeds verdere inperking van fundamentele vrijheden en de excessieve sociale controle van de bevolking. Het land ondermijnt de internationale rechtsorde door cyberspionage en toenemende agressieve retoriek tegen Taiwan. Nederland neemt daarom, ook in EU-verband, een kritischer houding aan richting China. Nederland moet minder afhankelijk worden van China wat betreft grondstoffen, technologie en vitale infrastructuur. Chinese investeringen en deelname aan Europese aanbestedingen worden veel strenger getoetst en Chinese invloed via de academische wereld en sociale media wordt tegengegaan.
- Nederland blijft zich sterk maken voor de vrijheid en veiligheid van Taiwan. Nederland zet zich in voor gezamenlijke belangen zoals de halfgeleiderindustrie en Taiwans deelname aan internationale organisaties.
- Verbetering van de relatie met India, maar ook met andere Aziatische landen, dient hand in hand te gaan met een verbetering van de mensenrechten in die landen. De SGP maakt zich grote zorgen over de situatie van christenen in India, die belaagd worden door geweld van extremistische hindoes. Nederland moet zich hier meer over uitspreken.
- Als tegenwicht tegen de toenemende invloed van Rusland en China in Afrika investeren Nederland en de EU verder in gelijkwaardige relaties met landen op dit continent. Het opleggen van een Westerse ideologische agenda hoort daar niet bij.
- De SGP verwelkomt de recente gesprekken tussen Armenië en Azerbeidzjan over een vredesverdrag. Nederland moet de Armenen, een eeuwenoud (christelijk) volk, steunen. Ook moet Nederland eindelijk de Armeense genocide voluit erkennen.
- De SGP wil voorkomen dat internationale samenwerking en verdragen zomaar leiden tot verlies van bevoegdheden. Nederland kan actief deelnemen aan organisaties en verdragen, maar moet waken voor te grote beperking van onze nationale soevereiniteit.
Zie hoofdstuk 6 voor onze voorstellen met betrekking tot Israël.
Op de bres voor vervolgde christenen
Wij weten ons nauw verbonden met vervolgde christenen in andere landen. Als één lid lijdt, lijden alle leden mee (1 Korinthe 12). We willen dat Nederland zich met alle mogelijke diplomatieke middelen inzet voor de ruim 380 miljoen vervolgde christenen wereldwijd. Geloofsvrijheid moet een expliciet speerpunt zijn in het buitenlandbeleid.
- Nederland zet zich in voor een Europese Gezant godsdienstvrijheid.
- Binnen de VN dient Nederland bij de toetsing op mensenrechten uitdrukkelijker aandacht te vragen voor geloofsvervolging. Christenvervolging verdient een vaste plek op de agenda van de Mensenrechtenraad van de VN.
- In landen waar veel christenen worden vervolgd, zoals Pakistan, Nigeria en China, steunt de Nederlandse diplomatie slachtoffers van vervolging zoveel als mogelijk. Om dergelijke landen tot verbetering te dwingen, moet Nederland diplomatieke stappen overwegen zoals het versoberen van handelsbetrekkingen.
- Blasfemiewetten en anti-bekeringswetten schaden christenen in islamitische landen. Nederland moet zich hier duidelijker tegen uitspreken.
- Daders van christenvervolging moeten ter verantwoording worden geroepen en bestraft. Nederland bepleit gerichte sancties tegen daders.
- Christelijke asielzoekers in het Midden-Oosten en Afrika mijden vaak opvangkampen in de regio omdat ze daar opnieuw bedreigd worden. Nederland dient zich voor deze kwetsbare groep mensen in te spannen, onder andere door een hen veilige opvang te bieden.
Welvaart met verantwoordelijkheid
Nederland is van oudsher een handelsland. Nu ons verdienvermogen onder druk staat door torenhoge klimaatambities en toenemende regeldruk is het van belang dat er voldoende ruimte blijft om te ondernemen. Ons verdienvermogen staat echter niet los van bredere waarden. Buitenlandse handel vraagt ook om respect voor soevereiniteit, eerlijke productie en samenhang met ontwikkelingssamenwerking.
- Nederland blijft in de EU aandacht vragen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wetgeving moet wel effectief en werkbaar zijn. Van grotere bedrijven mag men meer zorgvuldigheid verwachten voor hun productieketens.
- Nederland investeert in een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Daarom wordt bezien welke vergunningen, exportbeperkingen en regels internationale handel onnodig belemmeren. Het kan niet zo zijn dat in Nederland gewortelde bedrijven vanwege regeldruk de toevlucht zoeken in het buitenland. Er blijft uiteraard wel aandacht voor de sociale en maatschappelijke doelen waar handel mee verbonden is.
- Handel is goed voor de portemonnee en voor bondgenootschappen. Toch moet het model voor handelsverdragen op de schop. Voortaan moet Nederland via een impactanalyse vooraf óók de gevolgen in kaart brengen voor 1) een gelijk speelveld voor Europese bedrijven, 2) gelijke toegang tot arbitrage voor bedrijven, burgers en organisaties, 3) het bewaken van democratische controle en nationale soevereiniteit, 4) de naleving van fundamentele mensenrechten, zoals godsdienstvrijheid en eerlijk werk, 5) de zorg voor de schepping en het milieu en 6) versterking van de landbouw en bedrijvigheid in ontwikkelingslanden. Concreet verwerpt de SGP het EU-Mercosur-verdrag.
- Nederland maakt grondstoffenafspraken met andere landen. Zo krijgen we zelf toegang tot essentiële grondstoffen, kunnen we het klimaat en milieu beschermen en gaan we de agressieve grondstofpolitiek van China en Rusland tegen. Ondertussen houdt Nederland oog voor strategische autonomie en het beperken van kritieke afhankelijkheden.
- Binnen het diplomatieke postennetwerk, bij InvestNL en op de departementen wordt actief beleid gevoerd ter bevordering van Nederlandse handel. Hulp op maat is voor sectoren en grote bedrijven een optie.
Oog voor de verre naaste
De Bijbel vraagt ons om oog te hebben voor de naaste in nood, dichtbij én verder weg. Miljarden mensen wereldwijd leven in diepe armoede of schrijnende onderdrukking. We weten ons geroepen om naar hen om te zien. Tegelijkertijd raakt dit ook het Nederlandse belang. Het bevorderen van stabiliteit en het ondersteunen van eerlijke handel voorkomt oorlogen, conflicten en migratiestromen. Ontwikkelingssamenwerking is dus ook een krachtig diplomatiek middel. Waar Rusland en China hun macht uitbreiden in Afrika en het Midden-Oosten mag Nederland daar niet ontbreken.
- Zoals decennialang gebruikelijk was, koppelt Nederland de uitgaven voor ontwikkelingssamenwerking weer aan de groei van de economie. De SGP wil de drastische bezuinigingen van afgelopen jaren terugdraaien en toewerken naar de besteding van 0,7% van ons nationale inkomen aan ontwikkelingssamenwerking.
- De kosten van asielopvang in Nederland moeten minder als ontwikkelingsuitgave worden meegerekend. Nederland maximeert dit op 12%.
- Nederland moet noodhulp en humanitaire hulp ruimhartig steunen. In noodgevallen komt dit budget op het reguliere ontwikkelingsbudget.
- We vinden private financiële investeringen in en donaties aan ontwikkelingssamenwerking belangrijk. De giftenaftrek bleef mede dankzij de SGP behouden. De SGP wil donaties fiscaal nog aantrekkelijker maken.
- De SGP is uiterst kritisch op het beleid ten aanzien van Seksuele en Reproductieve Gezondheid en Rechten. Er lijkt hier sprake van ideologisch kolonialisme. In ontwikkelingssamenwerking moet Nederland pal voor het leven staan en zorg voor moeder en kind bevorderen. De opmars van genderideologie in internationale gremia moet worden tegengegaan.
- Ontwikkelingssamenwerking richt zich zowel op wat landen onmiddellijk nodig hebben na rampen als wat zij op de langere termijn nodig hebben voor opbouw en groei. Dit bevordert een ontwikkeling van deze landen richting zelfstandigheid. Nederland helpt door expertise te delen op gebieden waar wij zelf goed in zijn: werkgelegenheid, landbouw en watermanagement.
- Nederland stimuleert het delen van kennis en expertise tussen Nederlandse en buitenlandse bedrijven, overheden en kennisinstellingen. De speciale ambassadeur voor de watersector moet zich blijven richten op zowel ‘dienen’ (hulp) als ‘verdienen’ (handel).
- Binnen ontwikkelingssamenwerking moet er aansluiting zijn op de lokale cultuur, religieuze gebruiken en bedrijvigheid (lokalisatie). Dit bevordert onafhankelijkheid en zorgt ervoor dat projecten ooit weer kunnen worden afgebouwd.
- Nederland houdt in het beleid nadrukkelijk rekening met doelgroepen, waaronder de positie van mensen met beperkingen. Om ieder kind en iedere jongere een goede start te bieden, steunt Nederland goed basis- en vakonderwijs. Het simuleren van werkgelegenheid kan ook migratie helpen voorkomen.
- Ontwikkelingssamenwerking houdt rekening met de samenhang met ander overheidsbeleid. Handelsbevordering of belastingregels mogen niet de positie van lokale bedrijven schaden en de Nederlandse inzet ongedaan maken.
- Het maatschappelijk middenveld moet minder afhankelijk worden van subsidieverlening door de overheid. Private financiering wordt gestimuleerd. Doelmatigheid en transparantie van de financiering wordt bevorderd. Subsidieontvangers mogen met dat geld niet gaan procederen tegen de staat of lobbyactiviteiten organiseren.
- Nationale en Europese subsidies aan organisaties die bewezen banden met terreur hebben, stoppen we onmiddellijk.
- De SGP staat positief tegenover steun en subsidies aan (christelijke) NGO’s die, vaak op kleinschaliger niveau, zeer effectief zijn. Onder andere door een goede aansluiting op de lokale situatie én een solide fundament van donateurs. Laat Nederland niet als vanzelfsprekend honderden miljoenen euro’s verdelen via logge multilaterale (VN)-instellingen.
- Juist de allerarmsten en minderjarigen zijn vaak slachtoffer van (seksuele) uitbuiting en geweld. Nederland bevordert naleving van internationale afspraken en draagt bij aan versterking van rechtssystemen in landen waar dit onvoldoende het geval is.
Terug naar de kern van de EU
Wat begon als een economisch samenwerkingsproject tussen soevereine staten, groeide de afgelopen decennia uit tot politieke Unie die sluipenderwijs steeds meer bevoegdheden naar zich toetrekt. Helaas liep ons eigen land hierin binnen de EU vaak voorop. De SGP wil dat de EU in deze tijd van geopolitieke spanningen teruggaat naar haar kerntaken en Bijbelse kernwaarden. De EU moet ten dienste staan van de lidstaten. Klassiek christelijke rechten en vrijheden moeten worden gewaarborgd. Binnen de EU blijft ruimte voor verschil. Landen worden niet in een progressief en seculier keurslijf geperst.
- De EU houdt zich zuiver aan de geldende verdragsbepalingen.
- De term ‘steeds hechter wordende Unie’ wordt geschrapt.
- Lidstaten krijgen meer vrijheid om via zogenaamde ‘opt-outs’ niet langer mee te doen aan samenwerking op bepaalde beleidsterreinen, zoals gezondheidszorg en gezinsbeleid.
- Europese verdragen moeten met tweederde meerderheid worden goedgekeurd in beide Kamers der Staten-Generaal.
- Bij eventuele verdragswijziging wordt de parlementszetel in Straatsburg opgeheven.
- Abortus mag géén Europees mensenrecht worden.
- Er komen geen Europese leningen of gezamenlijke schuldeninstrumenten.
- Nederland zet in op het beperken van het EU-meerjarenbegroting tot onder 1% van ons bruto binnenlands product (BBP) en minder Nederlandse afdrachten. De cohesiefondsen worden gehalveerd.
- Begrotingsoverschotten op de Europese begroting of geld dat niet doelmatig wordt besteed, leiden tot lagere afdrachten voor lidstaten in latere jaren. Ook wordt meer gebruik gemaakt van de mogelijkheid om geld terug te laten vloeien naar de lidstaten.
- De omnibuspakketten om wet- en regelgeving te vereenvoudigen zijn hard nodig en positief. De EU versterkt de interne markt met zo min mogelijk regeldruk.
- Nederland legt een schraplijst aan voor Europese regels die averechts werken, ons land benadelen, te veel regeldruk opleveren of te veel op nationale soevereiniteit ingrijpen.
- De EU kan een belangrijke bijdrage leveren aan vrede en welvaart. Dat maakt een Nexit politiek en economisch gezien onwenselijk, tenzij verregaande ontwikkelingen in de Europese Unie een heroverweging hiervan noodzakelijk maken. Daar komt bij dat de EU-lidstaten met elkaar verbonden zijn in onder meer hun christelijke oorsprong, de interne markt en de democratische rechtstaat.
- Lidstaten moeten leidend worden in het wetgevingsproces, niet langer de Europese Commissie.
- Het toelaten van nieuwe lidstaten wordt scherp getoetst aan de rechtstatelijke eisen (Kopenhagencriteria), de financiële eisen en de draagkracht van de EU. Nederland doet hier geen concessies aan.
- De onderhandelingen met Turkije over EU-toetreding worden afgebroken.
- Europese middelen mogen niet besteed worden aan lobbyactiviteiten richting het Europees Parlement of de lidstaten.
- De EU moet meer werk maken van financiële degelijkheid en de verantwoording van haar begroting en speciale fondsen.
Doneren
Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.
Werk mee
Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.