16 juni 2020

Zorgen over vissers

De vissers in Nederland zien erg veel problemen tegelijk opdoemen. Door de Brexit kunnen ze over een half jaar waarschijnlijk niet meer terecht in het Britse deel van de Noordzee. Bovendien dreigt 30 procent van de Noordzee te sluiten voor natuur, dor een Europees plan. In de zee verrijzen ook al veel windmolens, tussen de boorplatforms en scheepvaartroutes.

"Waar moeten vissers dan nog hun netten uitwerpen?", vraagt SGP-Europarlementslid Bert-Jan Ruissen zich af. Hij deelt de zorgen van de vissermannen. Namens de SGP bracht hij vorige week zjn mening over aan de EU-commissaris voor Visserij, tijdens een video-vergadering.

"We moeten een goede balans hebben tussen people, planet en profit. En in de natuurplannen van de EU-commissaris lijkt me de balans zoek.", zei Ruissen. Hij bepleit ook compensatie voor de vissers, als die door de Brexit grote delen van het visgebied zouden verliezen.

Ruissen deed een klemmend beroep op de EU-commissaris voor Visserij: "Dit zijn te veel uitdagingen tegelijk. Vissers moeten kunnen blijven vissen."

Ruissen bezocht vorige maand op Urk enkele vissers, wethouder Geert Post (SGP) en de vissersbonden. Ze bespraken daar ook over de corona-stilligregeling en de plannen voor scherpere controle op de vangst. "De extra controle-eisen zorgen voor veel exra werk. Zo zou de vangst bij aanlanding uit het ijs moeten worden gehaald en opnieuw gewgen. "Dit is onnodig omslachtig en vermindert de kwaliteit van de vis. Dat moeten we niet willen. Als SGP proberen we dat van tafel te krijgen."

Ruissen is een jaar geleden gekozen in het Europees Parlement. Hij is actief lid in de parlementscommissie voor Visserij.