20 maart 2014

Winst op een rij

Kort overzicht uitslag gemeenteraadsverkiezingen 2014

De SGP behaalde bij de gemeenteraadsverkiezingen 206 zetels. Dat betekent een winst van 22 zetels. De CU/SGP-combinatie (en andere christelijke combinaties) behaalde 111 zetels. Dat is een winst van 17 zetels.

In totaal werden bij de gemeenteraadsverkiezingen 130.866 stemmen op de SGP uitgebracht. En 84.361 op de CU/SGP.

Zetelwinst
In 20 gemeenten behaalde de SGP zetelwinst. In Urk en Bunschoten twee zetels. In de andere 18 gemeenten 1 zetel. Dit zijn: Cromstrijen, Rhenen, Zwartewaterland, Putten, Zederik, Hardinxveld-Giessendam, Gouda, Twenterand, Nunspeet, Kampen, Alblasserdam, Neder-Betuwe, Veenendaal, Geldermalsen, Katwijk, Vlissingen, Ede, Utrechtse heuvelrug.

In Bunschoten en Vlissingen deed de SGP voor het eerst aan de verkiezingen mee. In Bunschoten haalde de SGP twee zetels (1184 stemmen) en in Vlissingen 1 (940 stemmen).

Zetelverlies
Alleen in de gemeente Woudenberg verloor de SGP ondanks een winst van 211 stemmen een zetel. Dat komt onder andere omdat de opkomst in Woudenberg fors hoger was en de restzetelverdeling voor de SGP ongunstig uitpakte.

Stemmenverlies
In slechts twee gemeenten verloor de SGP stemmen. In Binnenmaas 14 stemmen en in Ridderkerk 420. Dit stemmenverlies heeft in beide gemeenten niet geleid tot zetelverlies.

Stemmenwinst
De twaalf gemeenten waar de SGP de meeste winst behaalde staan in onderstaande tabel.

Gemeente Stemmenwinst

Bunschoten 1184
Utrechtse Heuvelrug 1122
Ede 1068
Vlissingen 940
Katwijk 844
Geldermalsen 839
Urk 822
Apeldoorn 731
Barneveld 693
Veenendaal 639
Neder-Betuwe 603
Alblasserdam 500

SGP grootste partij
In vijftien gemeenten is de SGP de grootste partij (geworden). Dit zijn: Rijssen-Holten, Staphorst, Urk, Barneveld, Ede, Neder-Betuwe, Nunspeet, Rhenen, Alblasserdam, Korendijk, Krimpen aan den IJssel, Reimerswaal, Tholen, Neerijnen en Aalburg. Tijdens de onlangs gehouden herindelingsverkiezingen was de SGP in Goeree-Overvlakkee en Molenwaard al de grootste partij geworden. Dat betekent dat de SGP nu in 17 gemeenten de grootste partij is.

CU/SGP-lijsten
In de volgende 17 gemeenten behaalde de CU/SGP-combinatie een zetel winst: Noordoostpolder, Epe, Heerde, Nijkerk, Leusden, Soest, Gorinchem, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, ’s-Gravenhage, Schiedam, Vlaardingen, Waddinxveen (PCW), Zwijndrecht, Borsele, Goes en Veere.

De CU/SGP-combinatie verloor in geen enkele gemeente een zetel.

In Vlaardingen en Oudewater verloor de CU/SGP respectievelijk 73 en 20 stemmen. Ondanks het stemmenverlies in Vlaardingen behaalde de partij toch een zetel winst.

De meeste stemmenwinst behaalde de CU/SGP in: Zuidplas (832 stemmen), Nijkerk (589), Waddinxveen (547), Dordrecht (534), Leusden (415), Stichtse Vecht (392), Hendrik Ido Ambacht (365), Zwijndrecht (326), Soest (312), Sliedrecht (309) en Noordoostpolder (309).
In Leidschendam/Voorburg en Schiedam deed de CU/SGP voor het eerst mee en behaalde de combinatie een zetel.

Johan van Berkum
20 maart 2014