27 augustus 2013

Vlissingen

In Vlissingen is sprake van een uitzonderlijke situatie. Mevrouw Janse heeft zich beschikbaar gesteld, nadat veel mannelijke kandidaten door het plaatselijke bestuur waren benaderd, maar daar negatief op gereageerd hebben.

Het besluit van de kiesvereniging Vlissingen is in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de leden van deze plaatselijke vereniging. Zoals bekend is er in maart dit jaar een dubbelbesluit genomen. Op basis van de rechterlijke uitspraken zijn de juridische beletselen voor vrouwen om politiek actief te worden weggenomen. Daarnaast is het beginselprogramma op dit punt niet gewijzigd. Dat is overigens ook in overeenstemming met de uitspraak van de Hoge Raad.

De besluitvorming binnen de kiesvereniging beweegt zich tussen deze twee polen: het beginselprogramma en het reglement. De PKV Vlissingen heeft een besluit genomen dat formeel past binnen het reglement.

Tegelijkertijd kan niet ontkend worden dat het inhoudelijk niet spoort met de tekst van het beginselprogramma. Het hoofdbestuur blijft zich inzetten voor inhoudelijk draagvlak voor het beginselprogramma. Wij hechten namelijk veel waarde aan de innerlijke overtuiging van onze leden.

M.F. van Leeuwen