2 juni 2021

Van der Staaij over het drugsbeleid

Lees hier de bijdrage van SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij tijdens het commissiedebat over het drugsbeleid.

Kunt u zich voorstellen dat u een vrolijke folder in de brievenbus krijgt waarin een vernietigend middel wordt aangeprezen waaraan je kind blijvende hersenschade heeft opgelopen of is opgenomen in een gesloten instelling/zichzelf van het leven beroofd heeft. Het gebeurt het de laatste tijd regelmatig dat er folders met de legale drug 3MMC, onder de naam ‘Poes’ verspreid wordt. 3MMC is tot op heden een legale drug, maar is verslavender en desastreuzer dan XTC en cocaïne. De designerdrug heeft ook dezelfde effecten als bij cocaïne, maar is vijf keer zo goedkoop. Dat is nogal een verschil voor puber met een supermarktbaantje. Daarnaast hoef je geen dealer te benaderen die zich in een enge onderwereld begeeft, je kunt de drug gewoon legaal verkrijgen via het internet.

Het is goed dat het kabinet aangeeft spoedig met een verbod op 3MMC te willen komen. Maar waarom komt het kabinet nu niet met het wetgevingstraject om alle designerdrugs te verbieden nu ook het verbod op 3MMC moet worden gehandhaafd, waarom trekt de minister een grens? Op deze manier wordt er met legale producten een nieuwe 5MMC drug ontwikkeld die net zo desastreus is.

Deelt de minister de zienswijze van de SGP dat de lokale aanpak landelijk moet worden versterkt, om dealers voortvarend aan te pakken en te voorkomen dat levens verder worden ontwricht? De roep van burgemeesters om met een totaalverbod op de designerdrugs te komen is luider dan ooit. Meer dan 180 gemeenten hebben ook het verbod op lachgas al in hun APV’s opgenomen, mede met een beroep op de verkeersveiligheid, maar het kabinet verschuilt zich achter de handhaving.

Neemt het kabinet de zorg van deze gemeenten wel voldoende serieus? Hoe staat het met de wetgeving met betrekking op dit middel, bedoeld voor slagroomspuiten en niet voor puberhersens? Drugs met effecten als hartkloppingen, uitputting, uitdroging, oververhitting en spierspasmes verdienen het niet om onze volksgezondheid in gevaar te brengen. Ziet de minister de ernst van deze drugs wel nu we in een volksgezondheidscrisis zitten, maar we deze drugs niet durven te verbieden?

Onderwereld
Achter designerdrugs zit een keiharde onderwereld, waarin mensen worden geïntimideerd en bedreigd, waarin onze woonwijken en ons milieu ernstig in gevaar worden gebracht en zware criminelen enorme winsten maken die via witwaspraktijken onze legale economie corrumperen.

Lage prijzen, goede kwaliteit drugs, goede infrastructuur dankzij de havens en lage straffen zorgen voor een giftige cocktail die ervoor zorgt dat we een grote speler zijn in de drugswereld.

Criminelen gebruiken onder andere sishalounges als rovershol waarin we de achterdeur onvoldoende in het vizier hebben.

Wat is de visie van de minister op deze vindplaatsen van criminaliteit en witwassen en deelt hij de ambitie van de SGP om met een uitsterfbeleid te komen om dit tegen te gaan?

Coffeeshops
Het experiment met onder staatstoezicht geteelde wiet behoort toch wel tot de treurigste erfenissen van Rutte III. De SGP ziet deze proef liever gisteren dan vandaag beëindigd. Vorig jaar veerscheen een advies van het Trimbos Instituut welke preventieve maatregelen nodig zijn om de schadelijke effecten van het experiment – zoals overmatig drugsgebruik – zoveel mogelijk te dempen.

Er is over het advies gesproken, lees ik, maar ik heb nog geen inhoudelijke kabinetsreactie gezien – neemt de minister de aanbevelingen over?