4 maart 2021

SGP gefrustreerd over uitblijven benoeming antisemitismecoordinator

Demissionair minister Grapperhaus komt de belofte voor een Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding niet na. Deze zou in januari benoemd worden, maar dit is nog steeds niet gebeurd. Het is onduidelijk waarom dit proces zo traag verloopt. De SGP vindt het ‘heel frustrerend’ dat hier al sinds 2019 over gesproken wordt, en niets concreets gebeurt. De partij wil dat de benoeming van de coördinator nog onder dit demissionaire kabinet plaatsvindt. Deze oproep doet SGP-lijsttrekker Kees van der Staaij vanavond in een gezamenlijk online-avond programma over antisemitisme van Christenen voor Israël, CIDI en de SGP.

Er is geen tijd te verliezen, vindt de SGP. Joden zijn de enigen die stelselmatig beveiligd moeten worden; synagogen, begraafplaatsen en zelfs hun eigen restaurants zijn niet veilig. Wanneer er onrust of dreiging is, dreigt er voor Joden extra gevaar. Dat wordt ook nu tijdens de coronapandemie zichtbaar. Niet voor niets brengt de Joodse gemeenschap jaarlijks een dreigingsrapport uit.
SGP-lijsttrekker Van der Staaij: “We moeten ervoor waken dat antisemitisme op één hoop wordt geveegd met allerlei andere vormen van discriminatie, zoals sommigen doen. Dan sneeuwt dit hardnekkige probleem weer onder, en dat wil de SGP voorkomen. Zo zijn er partijen in de Kamer die een IHRA-definitie voor antisemitisme te ver vinden gaan. Geef Joden daarom wat hen beloofd is en kom eindelijk met een aparte antisemitismecoördinator, juist nu! Minister Grapperhaus moet nu echt doorpakken, en zijn oude belofte alsnog nakomen. Een volgend kabinet kan anders zo weer roet in het eten gooien.”

De livestream is hier terug te kijken.