20 maart 2014

Prachtige plus

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen laat een ‘prachtige plus’ zien voor de SGP. In vergelijking met vier jaar geleden boekt de SGP een zetelwinst van in totaal 23. Daarbij is nog niet eens meegerekend de winst in plaatsen waar de SGP uitkwam op een gecombineerde lijst met de ChristenUnie.

Partijvoorzitter Maarten van Leeuwen is ‘blij en erg dankbaar’ over deze uitslag. “Het is bemoedigend te merken dat er in Nederland steun is en groeit voor politiek bij een opengeslagen Bijbel. Nooit eerder haalde de SGP zó veel stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen. Daar ben ik blij en erg dankbaar voor. Een mooie steun in de rug voor al die mensen die zich lokaal van harte inzetten voor de SGP. Allen die daaraan een steentje hebben bijgedragen wil ik graag bedanken voor hun gebed en inzet.”

Kees van der Staaij sluit zich daar bij aan: “Het is een prachtige plus. De uitslag zet een dikke streep onder het positieve gevoel dat er al was. Vier jaar geleden, in 2012 bij de Kamerverkiezingen, en vorig jaar bij herindelingsverkiezingen deed de SGP het heel goed. Het is bemoedigend dat deze positieve trend zich doorzet. We zijn dankbaar richting onze Schepper die dit gaf, dankbaar voor alle mensen die zich inzetten voor de SGP en dankbaar dat ook zoveel nieuwe mensen hun stem aan onze partij toevertrouwen.'

Plaatsen met de grootste stemmenwinst:

Bunschoten: 1184 stemmen
Utrechtse Heuvelrug: 1122
Ede: 1068
Vlissingen: 942

Katwijk: 844
Geldermalsen: 839
Urk: 822

Plaatsen met de meeste zetelwinst:
Bunschoten en Urk: 2

Plaatsen waar de SGP nu de grootste partij is:
Rijssen-Holten, Staphorst, Urk, Barneveld, Ede, Neder-Betuwe, Nunspeet, Rhenen, Alblasserdam, Korendijk, Krimpen aan den IJssel, Reimerswaal, Tholen, Goedereede en Molenwaard. Totaal: 15.