19 juni 2017

Oud-SGP-leider Van Rossum overleden

Ingenieur in de politiek

Ontroerd heeft de SGP kennisgenomen van het overlijden van ir. H. van Rossum. Hij overleed afgelopen zaterdag op de gezegende leeftijd van 97 jaar. Henk van Rossum was voor de SGP kamerlid van 1967 tot 1986, vanaf 1981 als fractievoorzitter. Zijn overlijden komt niet geheel onverwacht. Sinds vorig jaar ging zijn gezondheidstoestand geleidelijk achteruit.

In de Tweede Kamer werd Van Rossum als mens en als politicus van links tot rechts gewaardeerd. De ‘ingenieur in de politiek’ stond bekend als Bijbelvast en blijmoedig. Zijn deskundigheid op o.a. de terreinen Verkeer en Waterstaat en Landbouw en Visserij, stelde hem in staat meer te bereiken dan op grond van het geringe aantal Kamerzetels mocht worden verwacht. Van Rossum was ook het eerste SGP-kamerlid dat een initiatiefwet op zijn naam bracht. Bij het debat over de RSV-affaire gebruikte hij als eerste de uitdrukking ‘aangeschoten wild’ voor bewindslieden die in de problemen zijn gekomen.

Van Rossum was een toegewijde, hard werkende SGP’er, die het politieke ambacht met hart en ziel uitoefende. Op de voorgrond staan, hoefde voor hem niet zo nodig. De periode van zijn fractievoorzitterschap was dan ook kort. De SGP verliest in deze boerenzoon van ‘Flakkee’ een in alle opzichten royaal mens. Toen hij in 1986 afscheid nam stond in De Banier: “Vanuit de gulheid van zijn hart wenste hij iedereen het grote loon toe dat is gelegen in het onderhouden van Gods geboden.”

De SGP spreekt haar deelneming uit met alle familieleden en anderen die nauw met onze vroegere voorman verbonden zijn. We wensen hen in deze dagen toe dat ze troost mogen ondervinden in de wetenschap dat hun geliefde tijdens zijn leven al zijn hulp verwachtte van de levende God.