6 maart 2020

Nee tegen EU-Klimaatwet

De SGP zegt "nee" tegen het voorstel van EU-commissaris Frans Timmermans voor een Europese Klimaatwet. Vooral het voornemen van de Europese Commissie om de bevoegdheid naar zich toe te trekken om tussentijds de klimaatdoelen aan te scherpen, is onaanvaardbaar.

De SGP vindt het sowieso niet verstandig onrealistische klimaatdoelen in wetgeving vast te leggen. Bert-Jan Ruissen: “Dan komen we opnieuw in Urgenda-achtige situaties terecht en dat moeten we echt niet willen. De SGP wil een bescheiden EU, dat landen helpt samen te werken. Geen Brusselse dictaten”.

Het Europees Parlement bespreekt het voorstel maandag 9 maart voor het eerst plenair. De verwachting is dat er weinig steun zal zijn voor de dwingende delen van de klimaatwet.

In het Europese Commissievoorstel is de doelstelling voor 2030 nog opengelaten. In een eerder aangenomen resolutie van het EP werd gesproken over een reductiedoelstelling van 55% CO2 in 2030.

Bert-Jan Ruissen: “Natuurlijk moeten ook wij onze verantwoordelijkheid nemen, maar dit gaat echt te ver. Volstrekt onrealistisch. Bovendien is Europa al veruit het groenste continent ter wereld. Het is effectiever als de VS of China ook stappen zouden zetten."

klimaa