16 maart 2023

‘Kiezerstrouw en stemmenwinst hartverwarmend’

Met een winst van ruim 19.000 stemmen behoudt de SGP al haar Statenzetels en gaan we in zowel Flevoland als Utrecht zelfs van 1 naar 2 zetels. Met deze goede verkiezingsuitslag is de SGP dicht bij een tweede Eerste Kamerzetel, al moet nog blijken of we die daadwerkelijk kunnen verzilveren.

Kees van der Staaij: “We zijn heel dankbaar dat de SGP zich te midden van de enorme politieke aardverschuivingen zo goed handhaaft. Er is zelfs sprake van een stabiele groei. De kiezerstrouw is hartverwarmend.”

Partijvoorzitter Dick van Meeuwen: “Deze uitslag is een groot compliment voor al onze mensen in de provincies. We behouden al onze Statenzetels en zelfs meer dan dat. Het bidden en het werken is gezegend, dat is heel bemoedigend!”

Feiten en cijfers
Mooie cijfers waren er bijvoorbeeld op Urk en in Bunschoten. In Bunschoten steeg de SGP met 2,9 procent van de stemmen, en op Urk handhaafde de SGP zich goed met een kleine plus van 0,1 procent. In Hardinxveld-Giessendam gingen we 1,8% vooruit, in Molenlanden 1,1% en in Veenendaal 1,7%. Ook in stedelijk gebied zijn plussen zichtbaar voor de SGP, zoals in Dordrecht (+0,5%).

De SGP werd de grootste partij in Staphorst, Nunspeet, Urk, Rhenen, Woudenberg, Neder-Betuwe, Alblasserdam, Hardinxveld-Giessendam, Krimpen aan den IJssel, Sliedrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Zaltbommel, Tholen, Veere en Reimerswaal.