8 juli 2020

Herbenoeming EU-gezant geloofsvrijheid werd hoog tijd

Het besluit van de Europese Commissie om alsnog een EU-gezant voor geloofsvrijheid te benoemen, is zeer goed en terecht. "Deze functie is hard nodig, nu de vervolging wereldwijd toeneemt. Zelfs christenen zijn al de meest vervolgde geloofsgroep ter wereld", zegt Europarlementariër Bert-Jan Ruissen (SGP) woensdag.

De functie was al ruim een half jaar vacant. Het mandaat van de vorige speciale gezant, Jan Figel uit Slowakije, eindigde in november vorig jaar. Dit voorjaar zei voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie de functie te willen afschaffen. Daarop kreeg ze veel kritiek.

"Je geloof uitoefenen is een heel belangrijk mensenrecht. De EU moet dit als prioriteit houden", zegt Ruissen. "De herbenoeming werd dus hoog tijd. Er is wereldwijd veel werk voor de speciale EU-gezant voor geloofsvrijheid. We staan erop dat de nieuwe gezant voldoende ondersteuning en budget krijgt, in elk geval meer dan de vorige."

Ruissen pleitte al langer voor herbenoeming. Hij sprak hierover in het Europees Parlement en vorige week ook in de Tweede Kamer, bij de Staat van de Europese Unie.