22 februari 2018

Déjà vu 2 - Pyeongchang

Pyeongchang

In de blog Déjà vu plaatst het Wetenschappelijk Instituut tijdens het jubileumjaar mooie, diepzinnige of grappige citaten met relevantie voor nu. Dit is aflevering 2.

Sven Kramer stelde Nederland teleur op de 10 kilometer. We hadden het kunnen weten…

“Hoe we over topsport en ‘Olympische geest’ denken behoeven we thans niet uiteen te zetten. Soms kan het farizeeërachtig zijn daar uitvoerig op in te gaan. Ik dacht dat bij zeldzame gelegenheden zwijgen welsprekender is dan geheide volzinnen. Soms zijn we met onze christelijkheid zo onchristelijk. Namelijk wanneer we optreden met een ternauwernood verborgen air van ‘zie je wel, dat komt er nu van’ en ‘ik heb het altijd wel gezegd’,” aldus ds. Abma in 1972.

We hadden het kunnen weten, want mensen stellen altijd teleur. Overal waar je ‘top’ voor zet, worden ook topverwachtingen gewekt. Meuleman, senator van 1973 tot 1981, zei: “Gezonde lichamelijke oefening ontmoet bij ons geen bezwaar. Wel hebben wij ernstige bezwaren tegen bepaalde soorten van sport en de wijze waarop deze wordt beoefend. Sportverdwazing en mensverheerlijking worden vaak ten top gevoerd.” Als je van topsport “een surrogaat godsdienst” maakt (Abma) en van sporters een “idool” (Van der Vlies), maak je het jezelf wel erg lastig om niet teleurgesteld te worden.

De SGP en topsport, dat is geen harmonieuze relatie. Menige sportbegroting kreeg ervan langs. Moet er zoveel belastinggeld naar de topsport? “In een deel van de wereld sterven vele duizenden die het aan de kennis en de miljoenen euro’s ontbreekt om zich tegen natuurrampen te beveiligen.” Daarmee zette Europarlementslid Van der Waal de topuitgaven in perspectief.

Sven Kramer heeft zijn best gedaan en dat zou genoeg moeten zijn.