19 oktober 2020

Boekpresentatie: Een christelijk perspectief op populisme

Boekpresentatie

Deo volente op maandagavond 2 november vond een boekpresentatie plaats, met bijdragen van onder anderen Kees van der Staaij, Gertjan Schutte en Cor Verkade. Wij danken voor ieders inbreng tijdens deze live boekpresentatie. Klik hier om de boekpresentatie terug te kijken.

• 20:00 – 20:05: Opening door Jan Schippers (directeur WI)
  • 20:05 – 20:10: Inleiding uitgever Evert Barten en overhandiging eerste exemplaar aan Kees van der Staaij (leider SGP-Tweede Kamerfractie)
  • 20:10 – 20:20: Reactie Van der Staaij op het boek.
  • 20:20 – 20:30: Eerste reactie en korte toelichting van auteur Hans van de Breevaart.
  • 20:30 – 20:40: Kritische reactie op boek, uitlopend in vraag aan zowel auteur als Van der Staaij, door Cor Verkade (SGP-lid een populisme-sympathisant)
  • 20:40 – 20:50: Kritische reactie op boek, uitlopend in vraag aan zowel auteur als Van der Staaij, door Gertjan Schutte (criticus van het zogenaamde cultuurchristendom)
  • 20:50 – 20:55: Antwoord van Van der Staaij
  • 20:55 - 21:00: Laatste reactie van auteur (Hans van de Breevaart) en sluiting door Jan Schippers
__________________________________________________________________________________

In het debat over populisme buitelen feiten, frames en ficties over elkaar heen. Daarom biedt dit boek een diepteboring door aan de hand van vijf kenmerken populistische visies en praktijken te beschrijven. Daarna wordt het streven van populisten tegen het licht gehouden van Bijbelse waarden, zoals gerechtigheid, menselijke waardigheid, rentmeesterschap en mededogen. Het slothoofdstuk bevat conclusies en aanbevelingen en beoogt het debat over de omgang met populistische partijen of politici te bevorderen.

Concurrent of Bondgenoot is geschreven door dr. Hans van de Breevaart, historicus en medewerker van het Wetenschappelijk Instituut voor de SGP. Deze publicatie telt 253 bladzijden, is te koop voor slechts € 11,95 (excl. verzendkosten) en te bestellen via webshop van de SGP of verkrijgbaar via uw plaatselijke boekhandel. Het boek wordt uitgegeven in samenwerking met uitgeverij De Banier BV te Apeldoorn en verschijnt als deel 6 in de Reflectorreeks.