20 november 2012

Bruggen en vaarwegen

Het nivelleringsfeestje van het kabinet betaald wordt met geld uit het fonds dat is bestemd voor het slaan van bruggen en de aanleg en het onderhoud van (vaar)wegen. Dat zei SGP-kamerlid Bisschop bij de behandeling van de begroting Infrastructuur & Milieu. Hij plaatste daar nogal wat vraagtekens bij. Andere punten in de SGP-bijdrage: de toenemende agressie tegen wegwerkers, het onzalige plan de waterschappen te ontmantelen en een heffing op vuurwerk.



Plenair begroting I&M 2013
R. Bisschop (SGP)


Grabbelton
De minister mag zich het asfalt niet van haar bord laten eten. Die waarschuwing geef ik graag mee. De coalitiepartners hebben wel een erg gemakkelijke oplossing gekozen om hun ‘nivelleringsfeestje’ te betalen. Financiële gaten dichten met een extra bezuiniging van € 250 mln. op het Infrastructuurfonds. Sinds wanneer is het infrastructuurfonds een grabbelton om plooien tussen coalitiepartijen glad te strijken? Het fonds is inderdaad bedoeld om bruggen te slaan, maar niet tussen partijen. Waar wordt dit geld weggehaald en met welke consequenties?

 

Binnenvaart
De SGP draagt de binnenvaart een warm hart toe. Goedkoop, schoon en duurzaam. En geen files op de vaarwegen. De potenties zijn groot. Het vorige kabinet heeft uitgesproken dat achterstallig onderhoud aan de vaarwegen in uiterlijk 2016 zal zijn ingelopen. Onder druk van de bezuinigingen dreigt deze doelstelling onder druk te komen. De SGP wil vasthouden aan de doelstelling om achterstanden bij het onderhoud aan vaarwegen in 2016 te hebben weggewerkt. Achterstallig onderhoud laten ontstaan is uiteindelijk altijd duurder. Bovendien leiden uitvallende bruggen of falende sluizen tot grote economische schade. Wil de minister toezeggen dat de belofte van het vorige kabinet blijft staan en dat het achterstallige onderhoud aan de vaarwegen in 2016 is weggewerkt? (motie)

De binnenvaart worstelt met de crisis. Overcapaciteit hangt als een molensteen om de nek. Het moet mogelijk worden gemaakt om tijdelijk schepen uit de vaart te nemen, zonder dat NMa dit direct blokkeert. Wanneer wil de minister, samen met de sector, werken aan wetgeving waarmee het tijdelijk uit de vaart nemen van schepen kan worden gelegitimeerd? Benut de NMa wel alle speelruimte die de Europese regelgeving biedt?

Het kabinet wil snijden in de regeldruk. Ik help een handje. Na het 65e jaar moet een binnenvaartschipper ieder jaar zijn vaarbewijs vernieuwen. Is dat nog helemaal van onze tijd, juist nu ouderen steeds vitaler worden? Kan dit worden opgetrokken naar eens per drie jaar?

Eerst houwen dan bouwen 
In de periode 2013-2017 nemen de budgetten voor aanleg nieuwe infrastructuur toe, terwijl budgetten voor onderhoud fors afnemen. Dit is een herhaling van een oude fout. Dit krijgen we als boemerang terug. Eerst houwen, dan bouwen! Het repareren van uitgesteld onderhoud kost altijd meer. Ik noem ook de economische schade die wordt veroorzaakt door spoedreparaties. Denk aan de kolossale problemen rond de Hollandse brug, maar ook aan de Ketelbrug in de A6! Sprekend over de Ketelbrug, hoe wordt voorkomen dat we deze voor Flevoland zo belangrijke brug met schamele lapmiddelen ternauwernood werkende houden?

Agressie
De begroting kenmerkt zich door versoberingen: minder bermbeheer, minder verlichting, minder communicatie bij onderhoud, etc.

Op één onderdeel bepleit ik een intensivering. De agressie van automobilisten jegens wegwerkers loopt vaak de spuigaten uit. Dat speelt in het bijzonder tijdens noodreparaties. Door afzettingen rijden of gooien met blikjes lijkt een nationale hobby te worden. Nu we de vorstperiode ingaan, houden veel wegwerkers hun hart vast. De politiek heeft veel aandacht voor agressie richting publieke diensten, maar kunnen ook wegwerkers hierop rekenen? Wat doet Rijkswaterstaat om de positie van deze mensen – in het bijzonder de komende vorstperiode - te beschermen?

Veiligheid
In het kader van de versoberingen kiest de minister voor een grotere afstand tussen de matrixborden op de snelweg. Dit roept vragen op. Ook als het gaat om de verkeersveiligheid. Als er een ongeluk gebeurt en er staat een auto stil op de spitsstrook, zodat deze moet worden gesloten, zullen automobilisten pas in een later stadium hiervoor worden gewaarschuwd. Is hier goed naar gekeken?

In dit licht moet ook het uitschakelen van de verlichting op snelwegen goed geëvalueerd worden op consequenties voor verkeersveiligheid.

Waterschappen
Hoewel ik in Veenendaal woon en deze stad droog blijft als Nederland onder water zou lopen, hecht mijn fractie grote waarde aan goed waterbeheer. Hoogwaterbescherming, zoetwatervoorziening en waterkwaliteit raken iedere Nederlander. Bij het wetgevingsoverleg Water zullen we terugkomen op onder meer de bezuiniging op het Deltafonds. Nu kaart ik graag de dreigende ontmanteling van onze waterschappen aan. Het nieuwe kabinet wil de waterschappen uit de Grondwet halen, fors opschalen en op lange termijn samenvoegen met de  provincies. De SGP vindt dit een onverstandige koers. Op het Deltacongres heeft onze Deltacommissaris gezegd dat de waterschappen een belangrijke rol spelen. De buitenlandse belangstelling voor hoe wij het waterbeheer geregeld hebben, onderstreept deze waardevolle positie. Datzelfde doet de Adviescommissie Water. Zij schrijft dat sinds Thorbecke de waterschappen verankerd heeft in het constitutionele systeem de waterbelangen alleen maar groter zijn geworden. Koesteren de nieuwe bewindslieden de inzet, deskundigheid en onafhankelijkheid van onze waterschappen? Zo ja, gaan zij dan dwars voor de aangekondigde ontmanteling liggen?

Regionale uitvoeringsdiensten
De SGP is kritisch over de gang van zaken rond de Regionale Uitvoeringsdiensten. Wij vinden dat de samenwerking tussen overheden van onderop moet blijven komen en dat het niet van bovenaf afgedwongen moet gaan worden. Dat geldt niet alleen de indirecte verplichting voor ‘weiger’-gemeenten om taken over te dragen aan een uitvoeringsdienst. Dat geldt ook voor de wijze waarop de komende jaren om wordt gegaan met het takenpakket en het functioneren van de uitvoeringsdiensten. De ervaring leert dat dergelijke diensten eerder verder opgetuigd worden dan dat ze als schoenmaker bij hun leest gehouden worden. Die kant willen wij niet op. Het gaat om het voldoen aan de kwaliteitscriteria die we voor vergunningverlening en handhaving gesteld hebben. Zolang gemeenten daaraan voldoen, moeten we hen de ruimte gunnen. Het middel moet geen doel worden. Is dat ook het streven van de nieuwe bewindslieden. De SGP is verder kritisch over de ingeboekte efficiencykorting in het Gemeentefonds. De korting wordt doorgevoerd, terwijl de daadwerkelijke financiële voordelen van de RUD’s zeer waarschijnlijk niet eens in de buurt van deze korting kunnen komen. Graag reactie.

Klimaatbeleid
Dan het klimaatbeleid. Een inherente paradox. Bij klimaat gaat het over onzichtbaar CO2 en wereldwijde kringlopen. Beleid moet tastbaar en concreet zijn. Dat maakt klimaat en beleid tot een lastige combinatie. Twee aandachtspunten. Ons klimaat- en energiebeleid kent verschillende doelen en instrumenten: emissiehandelssystemen, convenanten, verplichtingen en doelen voor energie-efficiency, subsidies voor duurzame energie. We moeten voorkomen dat aan doelen en instrumenten geen touw meer vast te knopen is. In der Beschränkung zeigt sich der Meister. Delen de bewindslieden dat? De SER heeft recent geadviseerd om bijvoorbeeld het CO2-beleid over te hevelen naar de bewindspersoon die het energie- en Green Dealbeleid trekt. Nemen de bewindslieden dat over? Mijn tweede punt betreft het vorige week gepresenteerde rapport van de Algemene Rekenkamer. De Rekenkamer is kritisch over het gebrek aan urgentie en samenhang in het beleid ten aanzien van de aanpassing aan klimaatverandering. Alle CO2-discussies ten spijt, zien we dat ongewenste ziekteverwekkers uit warmere streken naar het noorden oprukken en dat we vaker te maken hebben weersextremen. Daar moeten we ons op voorbereiden. Wat gaat het nieuwe kabinet met de analyse van de Rekenkamer doen?   

Vuurwerk
De SGP heeft verschillende keren gewezen op de keerzijde van de vuurwerkmedaille. Veel overlast, veel gewonden en veel financiële schade. Wij vinden dat het vuurwerkgebruik ingeperkt moet worden. We hebben eerder voorgesteld om een heffing op vuurwerk in te voeren. Wat vinden de nieuwe bewindslieden daarvan? De Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmakers liet recent weten dat zwaar knalvuurwerk steeds vaker online verkocht wordt. De Taskforce pleit voor een verbod op zwaar knalvuurwerk dat bedoeld is voor professionele vuurwerkshows, maar steeds vaker illegaal aan consumenten wordt doorverkocht. SGP wil dit pleidooi onderstrepen. Neemt het kabinet dit over?