29 november 2012

Bezinningsproces Hoge Raad

Het Hoofdbestuur heeft in september jl. aangegeven zich te bezinnen op de gevolgen van het arrest van de Hoge Raad.  Dat proces is nog niet voltooid.  Er zijn inmiddels nogal wat voorbarige reacties in het openbaar geuit, doch zonder dat men de uitkomst van het nog lopende bezinningsproces weet.  Als gevolg daarvan is onduidelijkheid ontstaan.  Om aan die onduidelijkheid een einde te maken heeft de algemeen voorzitter, de heer M.F. van Leeuwen, in een interview in het RD van donderdagavond 29 november aangegeven dat de opvatting van het Hoofdbestuur over het passief kiesrecht voor vrouwen niet ter discussie staat en dus geen voorstel verwacht moet worden om het Program van Beginselen te wijzigen.  Wel wordt bezien of, en zo ja hoe, eventuele juridische belemmeringen uit statuten en/of reglementen kunnen worden weggenomen.  Dit is ook de essentie van het arrest van de Hoge Raad, namelijk dat de opvatting over het passief kiesrecht voor vrouwen als zodanig er wel mag zijn en dat die ook mag worden uitgedragen, maar dat die opvatting bij de kandidaatstelling niet mag worden tegengeworpen.  Dat de situatie zo is, betreurt het Hoofdbestuur zeer, doch het is wel de juridische werkelijkheid waarmee de partij te maken heeft.