28 november 2012

Begroting Veiligheid en Justitie

De SGP vindt een streng en rechtvaardig justitiebeleid noodzakelijk. De halfslachtige aanpak van het drugsbeleid is zorgwekkend. Ook roept de SGP de minister op meer geld vrij te maken om gedwongen prostitutie en mensenhandel tegen te gaan.


Begroting Veiligheid en Justitie
28 november 2012
Kees van der Staaij

De agenda voor de komende periode is op het terrein van veiligheid en justitie herkenbaar en vooral een voortzetting van het bestaande beleid. De SGP vindt dat een streng en rechtvaardig justitiebeleid noodzakelijk is. Het is een bijbels gefundeerde kerntaak van de overheid om recht en gerechtigheid na te jagen. Politie en Justitie hebben daarin een belangrijke rol.  Bijvoorbeeld op het terrein van het afromen van crimineel vermogen, strenge aanpak van mensenhandel en andere zeden- en geweldsdelicten en respect voor gezagsdragers. Dat beleid krijgt onze steun. Heel belangrijk vinden wij ook dat er ook goed oog is voor slachtoffers. 

Een streng beleid moet gepaard gaan met een heldere en op de persoon gerichte aanpak. Voorkomen moet worden dat ex-gedetineerden opnieuw in hun oude gedrgaspatronen vervallen. Wij vragen de beide bewindslieden hier ook nadrukkelijk aandacht aan te geven. Dat betreft concreet de zorg voor ex-gedetineerden en hun omgeving. 

Niet elke verandering is een verbetering.  Dan denk ik concreet aan de verslapping van het drugsbeleid en de liberalisering van het kansspelbeleid – dat opent deuren voor grotere misère . Ook het vereenvoudigen van echtscheiding steunen we niet. Wij vinden dat in de samenleving juist ingezet moet worden op versterking van relaties.  

In het takenpakket van Justitie is voor de fijnproevers nog een interessante taakuitbreiding te bespeuren. In de vorige kabinetsperiode coördineerde de minister van BZK de contacten met kerkgenootschappen. Nu is deze taak weer terug mij Jusitie. Welke inzet kunnen wij van de minister op dit nieuwe domein gaan verwachten? Hoe gaat hij de contacten met de kerken concreet invullen?

Nationale Politie
Het komende begrotingsjaar is een bijzonder jaar. De invoering van de Nationale Politie staat voor de deur. De SGP vindt dat burgers van die invoeringsperikelen zo min mogelijk van moeten merken. Wel gaan zij hopelijk merken dat het resultaat is dat de dienstverlening verbetert, dat er meer blauw op straat is en dat ook in plattelandsgebieden voldoende politie beschikbaar is. We hebben hier vorige week al uitgebreid bij stilgestaan en zullen bij de uitvoering kritisch op deze punten letten. Daarbij is het ook erg belangrijk dat het beleid niet blijft steken in veranderingen in de top en op papier, maar dat ook het werkveld – de dienders zelf – het echt als een verbetering zien.

We vragen deze minister ook om goed te letten op de plannen voor immense schaalvergroting van de gemeenten. Het risico is dat niet alleen het gemeentebestuur ver van de burgers vandaan komt te staan, maar ook dat er nog meer politie naar de ‘grote stad’ trekt.

 

Drugsbeleid

Temidden van de vele goede voornemens op justitieterrein, vinden we ook zorgwekkende passages. Het drugsbeleid bijvoorbeeld. Dat is al decennia halfslachtig. Het vorige kabinet zette goede stappen om drugstoerisme tegen te gaan en coffeeshops te weren uit de buurt van scholen. Het nieuwe beleid lijkt allemaal wat softer uit te pakken.

Hoe gaat het hiermee verder? Komt het nieuwe beleid niet gewoon neer op lokale vrijblijvendheid? Welke inzet gaat er nu komen om een einde te maken aan het 'open-deurbeleid' van coffeeshops? Blijft de aanpak van illegale handel een speerpunt?

 

Beveiliging joodse instellingen
Zeker nu er weer veel onrust is in Israël, vraagt beveiliging van joodse instellingen blijvende aandacht. De minister geeft aan dat op lokaal niveau voldoende gebeurt. De SGP vindt hem te terughoudend. Wij steunen het amendement van collega Segers. Is de minister bereid bij signalen van tekortschieten van lokale overheden meteen in te grijpen en het lokale bestuur aan te spreken op zijn verantwoordelijkheid?

Ex-gedetineerden|
Veel mensen in onze samenleving – en hierbij horen zeker ook veel leden van kerken – zetten zich in voor hun naaste. Dat zien we bijvoorbeeld bij ex-gedetineerden. Het vrijwilligerswerk onder hen verdient de warme steun van de regering. Juist om de samenleving te beschermen is het goed dat gedetineerden al tijdens hun straf voorbereid worden op hun terugkeer in de maatschappij. Vrijwilligers hebben hierbij een belangrijke rol. Gevangenen moeten weer een nieuwe kans kunnen krijgen – als onderdeel van een streng sanctiebeleid. De SGP vindt het belangrijk om daarbij de dader niet te benaderen alsof hij een slachtoffer is of een ‘zorgobject’, maar als een mens die na het uitzitten van de straf weer een nieuwe start moet maken. De DOOR-organsiaties en Gevangenenzorg Nederland doen op dit terrein veel goed werk. We vragen de staatssecretaris dan ook ruimhartige steun voor deze doelgroepen. Zie hiervoor het amendement dat collega Segers en ik hebben ingediend.

Wij vragen ook aandacht voor de kinderen van gedetineerden. Onder meer Exodus en Gevangenzorg Nederland doen op dit terrein belangrijk werk. Hoe geeft de staatssecretaris in zijn beleid aandacht aan de verantwoordelijkheid die ook gedetineerde ouders hebben voor hun kinderen? Is hij bereid om – in samenwerking met penitentiaire instellingen – hier meer aandacht aan te geven?

Prostitutie
Die inzet van vrijwilligers is ook groot bij het werk onder prostituees en bij het geven van mogelijkheden om uit deze sector te stappen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het overgrote deel van de prostituees onder dwang of in ieder geval niet vrijwillig dit werk doet. Met name uit Hongarije en Bulgarije zijn veel vrouwen hier gedwongen en onder valse perspectieven hierheen gelokt. De SGP krijgt diverse signalen dat dat er te weinig gebeurt aan de inzet op het terrein van de bestrijding van prostitutie en mensenhandel. We zien in het regeerakkoord goede aanzetten om deze vrouwenonderdrukking aan te pakken. Wil de minister – ook in overleg met de rapporteur voor de mensenhandel – zich inzetten voor intensivering van de opsporing van mensenhandel én de hulp voor deze vrouwen? We zien dat de lokale subsidiëring na een mooie start, ineenzakt. Weinig gemeenten voelen zich echt verantwoordelijk en hebben de kennis in huis van zulke specialistische doelgroepen. Graag zien we hierbij een stevige regionale, integrale aanpak. Is de minister bereid een deel van het extra budget voor politie voor de opsporing van mensenhandel in zetten?

Uitvoering motie medefinanciering
Vorig jaar heb ik een motie ingediend om te stimuleren dat vooral die organisatie subsidie krijgen die sterke maatschappelijke wortels hebben. Dat zijn niet de ééndagsvlieglobbyclubs en de bureaucratische VN- en Europese instellingen, maar de vele mooie maatschappelijke instellingen.  Willen de bewindslieden alle bestaande subsidieregelingen goed doorlichten op het bestaan van substantiële eigen inkomsten als een belangrijke voorwaarde om subsidie te behouden of te krijgen?

Adoptie
We hebben een amendement ingediend om vaart te zetten achter de verdere verbetering van adoptieprocedures. De aangekondigde wetgeving waarin onder meer het toezicht versterkt zou worden, laat te lang op zich wachten. Graag zien we dat de staatssecretaris in zijn beleid op snelheid aandringt en zorgt dat potentiële ouders niet door allerlei bureaucratie worden beziggehouden. Daar zijn de kinderen die hulp nodig hebben niet mee gebaat en de ouders zelf raken er gefrustreerd van.

Grote zorg hebben wij over het stopzetten van vergoedingsregeling voor adoptie-ouders. Zal het gevolg niet zijn, dat in de toekomst alleen mensen met een hoog inkomen nog kunnen adopteren? dat is buitengewoon onwenselijk. Daarom heb ik met collega's ook een amendement ingediend voor voortzetting van deze vergoeding.

Asielbeleid
De SGP staat voor een streng, maar rechtvaardig asielbeleid. Hulp bieden aan mensen die te vrezen hebben voor vervolging.  Het uitwerken van die uitgangspunten in de praktijk blijkt jaar op jaar erg lastig. Vreemdelingenbeleid blijft één van de moeilijkste onderdelen van het overheidsbeleid. De SGP wil daarom vooral ook haar waardering uitspreken voor de medewerkers die zich hiervoor dagelijks inzetten.

De SGP vindt het belangrijk dat in asielzoeker steeds zo snel mogelijk duidelijkheid komt. heldere, snelle procedures

Een nieuw pardon lijkt er te gaan komen. Dat pardon is niet alleen eenmalig, maar ook structureel. De SGP maakt zich zorgen over de onbedoelde negatieve effecten. Wordt er voldoende lering getrokken uit de pijnlijke ervaringen die we rond het jaar 2000 hebben opgedaan, juist door een te soepel beleid voor kinderen? Bovendien: waarom is een structureel pardon nodig? Geeft de overheid daarmee niet het signaal af dat de besluitvorming rond adielprocedures kennelijk niet goed genoeg werkt? Anders is er namelijk geen speciale regeling nodig.

Het belangrijkste knelpunt lijkt momenteel de aanhoudende groei van het aantal herhaalde aanvragen. Met het nieuwe beleid lijkt er toch sprake te zijn van een verplaatsing van het probleem. Wil de staatssecretaris daar eens op ingaan?

De SGP bedankt de staatssecretaris voor de aanvulling van de rapportages als het gaat om vreemdelingen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven. Op basis van de laatste rapportage blijft echter de indruk achter dat de inzet er vooral op gericht is deze vreemdelingen uit de opvang te krijgen. Dat is op zich te begrijpen. De eerdere rapportage gaf echter terecht aan dat de motie vooral ook breder bedoeld was, namelijk om helder te krijgen wat de oorzaken zijn waarom vreemdelingen zo lang in Nederland zijn en welke lessen we kunnen trekken. Wordt daar ook gestructureerd naar gekeken door de werkgroep asielvolgsysteem? Kan de Kamer daarover inmiddels gerapporteerd worden?

De SGP is blij met de wijzigingen inzake het asielbeleid voor Iran. De SGP spoort de staatssecretaris aan om in het nieuwe beleid voor geloofsvervolgden uit te gaan van een ruimhartige individuele toets.