13 februari 2013

Aandacht voor bouw en starters belangrijk

De SGP-fractie is woensdagmorgen unaniem akkoord gegaan met het woningmarktakkoord. De SGP vindt het belangrijk dat er nu maatregelen getroffen worden om de bouw en de woningmarkt te stimuleren. Daarbij is de positie van alle partijen op de woningmarkt zorgvuldig afgewogen.

Het akkoord betekent een impuls voor starters met de beschikbaarheid van extra startersleningen. Aandacht voor starters is ook één van de tien speerpunten van de partij. Ook is het een steun in de rug voor aannemers, bouwvakkers en anderen in de bouw. Daarom komt er een energiebesparingsfonds en een verlaagd BTW-tarief.

De investeringscapaciteit  van corporaties moet juist in deze tijd zoveel mogelijk ontzien worden. De SGP is daarom blij dat er een onafhankelijk onderzoek wordt uitgevoerd of de verhuurdersheffing voldoende investeringsruimte laat. Daarbij helpt het dat er een fors revolverend fonds komt en corporaties efficienter gaan werken.

Huurverhogingen zijn noodzakelijk om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen en scheefhuur tegen te gaan. Wel wordt de te forse huurverhoging voor inkomens boven 43.000 euro gelukkig beperkt. Ook moet in economische moeilijke tijden meer rekening gehouden worden met een terugval in inkomen. Daarvoor is terecht een recht op verlaging van de huurprijs opgenomen.  De SGP is blij dat meer rekening wordt gehouden met gehandicapten en mantelzorgers.

Doorstroom van huur naar koop moet wel voldoende mogelijk zijn. Daarom worden mogelijkheden voor het verkrijgen van hypotheken vergroot door verlenging van de looptijd van hypotheken en beperking van de verplichte aflossing. De SGP heeft daar meermalen voor gepleit.
In een akkoord kun je niet wonen, maar dit akkoord legt een stevig fundament voor bouwers, huurders en kopers.