29 juli 2020

Zicht Magazine - crisis en toekomst

Wat kunnen we zeggen over ontwikkelingen in de gezondheidszorg? Hoe gaat het met de economie? Voor de euro breken spannende tijden aan, nu de Europese muntunie kraakt en piept aan alle kanten. En wat mogen we in crisistijd van de politiek verwachten? We zien wetenschappers adviseren over verstandig beleid. Heel goed, maar wat is de eigen verantwoordelijkheid van politici. En: waar liggen de grenzen van overheidsoptreden? U leest het allemaal in de nieuwste Zicht uitgave Crisis en toekomst.

Een ander aspect is de impact van corona. De crisis treft kwetsbare mensen en armere landen vaak het hardst. Hoe vergaat het daklozen en arbeidsmigranten? Wat is de juiste zorg voor prostituées die 'uit het vak' willen stappen? Welke inzet is gewenst om de wereldwijde armoede te bestrijden? Daarover komen mensen uit de praktijk aan het woord.

Wat leert corona ons over onszelf? We moeten anderhalve meter afstand houden. We mogen niet zomaar bij familie op bezoek. Terwijl een mens normaliter niet goed bestand is tegen eenzaamheid. We beseffen op anderen aangewezen en van anderen afhankelijk te zijn. Ons leven kunnen we niet verlengen, met al onze medische kennis blijven we sterfelijke mensen. John Piper concludeert: Uiteindelijk is de zonde gevaarlijker dan het coronavirus.