14 maart 2013

Woonakkoord

Het lijkt al weer een maand geleden, en dat is het ook. Op 13 februari sloot het kabinet-Rutte met D66, CU en SGP het ‘woonakkoord’. Op het eerste gezicht wat wonderlijk, met name de combi D66 en SGP. Maar bij nader inzien toch niet onlogisch. In veel materiële kwesties staan D66 en SGP dicht bij elkaar.

Toen het Centraal Planbureau vorig jaar de programma’s van de partijen had doorgerekend, bleek uit nogal wat tabellen en grafieken dat veel standpunten over financiën en economie redelijk overeenkomen.

Zo is dat ook over de woningmarkt. We hebben het dan over de bouw, een van de assen waar onze economie om draait. Al jaren zit de bouw in het slop. Hoge huizenprijzen, nauwelijks orders, problemen als je een hypotheek wil hebben, starters die niet van start kunnen. Als het kabinet het niet trekt in de Eerste Kamer en de oppositie dwars blijft liggen, komt er dus niks van de grond. Toen minister Blok bij de SGP kwam buurten, was het helder dat weglopen nu onverantwoord is.

Van 16 naar 18

Een SGP-kamerlid in vak k (kabinet) gebeurt niet zo vaak. In een ver verleden ir. Van Rossum over de waterstaat, Van der Vlies een keer met de SP om een gat in ‘Zondagswet’ te dichten, Van der Staaij over een hogere drempel voor Europese verdragen en Van der Staaij twee weken terug opnieuw, dit keer bij het voorstel om de wettelijke leeftijdsgrens op te trekken waarop in Nederland alcohol mag worden gedronken. Van 16 naar 18. Hij verdedigde dit initiatief, samen met Voordewind van de CU en een Kamerlid van CDA en PvdA.

Natuurlijk moet je van een hogere wettelijke grens geen wonderen verwachten, want de handhaving zal best lastig worden. Maar met een wettelijke ‘stok achter de deur’ staan de ouders wél sterker. Want zij zijn het die als eersten verantwoordelijk zijn. Zij dienen hun kroost aan te spreken op hun gedrag en moeten zelf het goede voorbeeld geven. Vooral dat laatste overtuigt.

Wetsontduiking

De SGP zou geen knip voor de neus waard zijn als de partij bij de bescherming van de zondag zou versagen. Drie weken geleden trok de Kamerfractie dan ook aan de bel over de openlijke manier waarop de gemeente Tilburg en enkele andere gemeenten de Winkeltijdenwet met voeten treden. Weliswaar beroept Tilburg zich erop dat die wet gewijzigd gaat worden, maar een voorgenomen wetswijziging mag nooit reden zijn om de bestaande dan alvast maar aan de laars te lappen. Zeker als een gemeentebestuur dat doet, is dat kwalijk. Tegen die achtergrond trok Dijkgraaf aan het jasje van minister van Economische Zaken Kamp.

Israël

Ten slotte. In Nederland bestaat er sinds begin februari een parlementaire vriendengroep van Israël. Pro-Israëlpartijen als SGP, CU en PVV horen erbij, maar ook Kamerleden uit VVD en CDA die Israël gunstig gezind zijn. Voorzitter is onze Kees van der Staaij. De bedoeling is om voeling te houden met parlementariërs van andere landen die opkomen voor de belangen van Israël.