30 januari 2013

Verkeersveiligheid

Onze kennis over verkeersveiligheid kan nog veel beter benut worden. Ook vraagt de SGP aandacht voor leeftijdskeuring van schippers.

AO verkeersveiligheid,
30-1-2013

R. Bisschop,  SGP

Impuls

Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel. Onder dit motto vind ik het een heel goede zaak om vandaag met de ministers te mogen spreken over verkeersveiligheid.

In dit licht spreek ik ook graag mijn waardering uit voor de maatregelen van de Beleidsimpuls Verkeersveiligheid. Heel goed dat alle relevante organisaties geschouderd willen optrekken in dit belangrijke dossier. Ook het accent om ouderen zolang mogelijk veilig mobiel te laten blijven onderstreep ik graag. Het is belangrijk om het aantal slachtoffers onder deze groeiende leeftijdsgroep terug te dringen.

Die beleidsimpuls is ook hard nodig als we kijken naar de zorgelijke trend rond verkeersslachtoffers. Concreet vraag ik een reactie van de minister op de analyse van het SWOV, dat de aangekondigde maatregelen onvoldoende zijn om de verkeersveiligheidsdoelstellingen voor 2020 te halen. Moet er geen schep bovenop?

In het licht van het voorgaande, ik mis in de Beleidsimpuls concrete en meetbare beleidsdoelstellingen. Die zijn echter wel nodig om uiteindelijk te kunnen beoordelen welke aanpak het meest effect sorteert. Kan de minister nog een slag maken als het gaat om meetbare doelstellingen?

Justitie gerelateerd

Vz. Van groot belang is de politieregistratie van dodelijke ongevallen. Mede aan de hand daarvan bepalen we immers ons verkeersveiligheidsbeleid. De registratiegraad vertoont echter al meerdere jaren een dalende lijn. Er komt steeds meer licht te zitten tussen de politieregistratie en de en de werkelijke aantallen verkeersdoden. Zozeer zelfs, dat in het buitenland nogal eens de vraag wordt gesteld of onze toppositie op het gebied van de verkeersveiligheid bereikt is door verkeersdoden steeds slechter te registreren. Dit is een slechte ontwikkeling. Gegarandeerd moet zijn, dat de politie in beginsel alle verkeersdoden en ernstig gewonden registreert. Hier moet een slag worden gemaakt. In het verleden heeft de minister heeft reeds stappen en pilots aangekondigd t.a.v. de kwaliteit van de gedane registratie. Geldt dit ook de registratiegraad zelf? Hoe verklaart hij de teruglopende resultaten? Wil de minister dit snel oppakken, samen met zijn collega’s van Justitie/BZK? Waarom sleept dit belangrijke punt zolang?

Vz. Op dit moment doen we de nodige ervaringen op met het rijden met Lange Zware Voertuigen (LZV). Een belangrijk leerpunt hierbij betreft de gevolgen voor de verkeersveiligheid. Worden ongevallen met LZV’s ook apart geregistreerd? Dat lijkt mij nodig, omdat wij anders niet kunnen weten wat deze LZV’s opleveren voor de verkeersveiligheid. Wil de minister waarborgen dat aparte registratie van LVZ-ongevallen plaatsvindt?

Vz. Staatssecretaris Teeven schrijft over het politietoezicht in 30 km/u-zones. 5 minuten per kilometer weg per jaar. Dat houdt dus niet over. De SWOV heeft het voorstel gedaan om gemeenten de mogelijkheid te geven via bestuurlijke handhaving op de verkeersveiligheid toe te zien. Wil de staatssecretaris eens op dit voorstel reflecteren?

Export kennis

Voorzitter. De afgelopen jaren heeft de SGP meermalen gevraagd in hoeverre wij onze kennis over verkeersveiligheid beter kunnen exporteren naar andere landen. Wellicht zelfs kunnen vermarkten. Juist in China en Afrika kan door kennisexport veel verbeterd worden. Wereldwijd komen meer dan een miljoen mensen om door verkeersongevallen en zijn er meer dan 50 miljoen gewonden. 90% daarvan betreft ontwikkelingslanden. Er zit dus ook een ontwikkelingssamenwerkingsdimensie aan. In Nederland is veel kennis; meerdere instituten houden zich ermee bezig. Kan geen extra stap worden gezet om te komen tot een bundeling van kracht en expertise? De minister kan daarin een aanjagende en faciliterende rol spelen om de internationale kennisdeling te bewerkstelligen en de gidsfunctie van Nederland op verkeersveiligheidsgebied te borgen. Het geld hiervoor hoeft niet alleen uit I&M-potjes te komen. Je kunt ook denken aan Ontwikkelingssamenwerking. Wil de minister dit eens opnemen met haar collega van ontwikkelingssamenwerking?

Ik zou dit punt graag op de agenda van de minister willen houden. In een brief van 6 april 2009 heeft de vorige minister aangeduid wat er momenteel gebeurd aan kennisontwikkeling, maar worden ook verschillende initiatieven belicht. Wat is de stand van zaken hieromtrent? Welke prioriteit geeft de huidige minister hieraan? In de brief werd aangeduid, dat gezocht zou worden naar meer publiek-private initiatieven. Wat is daaruit gekomen? Graag een update, ook als het gaat om mogelijke vermarkting.

Rijbewijskeuring

Op de rand van dit overleg: de minister verschafte ons informatie over de verhoging van de keuringsleeftijd t.b.v. het rijbewijs. Kunnen we dit ook doortrekken naar schippers in de binnenvaart. Zij moeten vanaf hun 65e jaarlijks (!) gekeurd worden. Kan dit niet tenminste een lagere frequentie krijgen?

Scooters

Tot slot. Ik steun van harte de hartenkreet van de gemeente Amsterdam om de overlast van scooters met kracht aan te pakken. Graag een concreet actieplan!