4 april 2013

Arm Cyprus

Cyprus

Voorzitter, als de SGP het uitgelekte versie van het Memorandum of Understanding analyseert, hebben wij ernstige bedenkingen bij de haalbaarheid van dit programma. Je hoeft geen helderziende te zijn om te vrezen dat negatieve ontwikkelingen in de financiële sector en ten aanzien van vertrouwenseffecten leiden tot een grotere economische krimp dan aangenomen bij het afgesproken pakket. We hebben eerder al aangegeven dat er geen zorgvuldige analyses op dit moment beschikbaar zijn ten aanzien van te verwachten groei en dus schuldhoudbaarheid. Maar de berichten van de laatste week doen het optimisme niet toenemen. Ik hoor graag de mening van de minister over schuldhoudbaarheid voor Cyprus. Daarbij verneem ik graag of hij ook van mening is dat uitgegaan moet worden van realistische cijfers en niet, zoals bij Griekenland, van cijfers die elke keer blijken tegen te vallen. Gezien de ontwikkelingen in Cyprus kun je wachten op verlenging en versoepeling van de huidige afspraken voor Cyprus. Volgens mij laten we Cyprus bungelen aan een touwtje waar zij en wij weinig mee opschieten. Daarom zou het voor iedereen beter zijn als we Cyprus een toekomst buiten de voor hen dure euro gunnen.

Contracten

Voorzitter. De SGP is tegen de door Van Rompuy voorgestelde contracten waarmee lidstaten zich vastleggen op structurele hervormingen en vraagt de regering daar met kracht afstand van te nemen. De SGP vindt de contracten onnodig en buitenproportioneel. Als lidstaten zich niet aan het aangescherpte SGP houden, kunnen ze immers nu ook al boetes krijgen. De EU probeert op deze manier de nationale soevereiniteit gewoon in te perken.

Als tegenprestatie voor het afsluiten van contracten wil de Europese Unie geld geven om deze hervormingen door te voeren en de gevolgen ervan te verzachten. De SGP vreest dat dit als dwangmiddel zal fungeren om contracten af te sluiten. Bovendien is het voorgestelde fonds de aanzet tot een eurozonebegroting, iets waar de SGP op tegen is.

Ook vindt de SGP het ongewenst dat het Europees Parlement via de begroting een grotere invloed krijgt op de contracten, met als gevolg een grote invloed krijgt op de nationale prioriteiten. Dat zou een verdere verschuiving van het intergouvernementele karakter richting communautair beleid op een terrein zijn waar het EU-verdrag niet in een bevoegdheid voorziet. Ik vraag de regering zich daarom met kracht te verzetten tegen de contracten.

Bankenunie

De regering steunt een bankenunie, maar wil wel dat banken deelnemen met gelijke startposities. Diverse economen hebben dat de laatste week ook benadrukt en vragen om snelle schoonmaak van alle banken. Bedragen die daarvoor nodig zijn tellen op tot zo’n 3.000 miljard. Ik zou de minister willen vragen wie dit moet gaan betalen. Dit is toch op korte termijn niet realiseerbaar? Failliet verklaren kan niet, dus bijdragen eisen ook niet. Dan kunnen toch alleen de overheden betalen die nu al zwaar in de schulden zitten?

Aanvullende begroting

De SGP is - net als de regering - tegen het verzoek om de begroting nog eens met 11,2 miljard te verhogen, zeker als je bedenkt dat er waarschijnlijk nog eens een verzoek om verhoging achteraan zal komen. Toch lees je tussen de regels door dat de regering ruimte laat voor compromissen. Ik vraag de minister de garantie dat Nederland hier nooit mee akkoord zal gaan, dus ook niet met een compromis. Ook vraag ik nooit akkoord te gaan met het verschuiven van de claims naar volgende jaren, zoals tot nu toe vaak gebeurt is, maar alleen met snijden in eigen vlees.