Oekraïne

Sinds de inval van Rusland in Oekraïne van februari 2022, en eigenlijk al sinds de annexatie van de Krim en het neerhalen van de MH17 in 2014 door een Russische BUK-raket, zijn de vrede, veiligheid en vrijheid van Nederland en het Europese continent direct in het geding. Ruslands agressie vereist een krachtige tegenreactie. Denk aan gerichte sancties tegen Rusland, maar ook aan langdurige economische en militaire steun aan Oekraïne. Natuurlijk is daarbij alertheid nodig met het oog op diplomatieke kansen voor de-escalatie en vredesonderhandeling, zonder daarmee de legitieme belangen van Oekraïne te schenden. Nederland moet beducht blijven op Russische ondermijning via bijvoorbeeld hackaanvallen. De Oekraïne-oorlog toont opnieuw glashelder aan hoe cruciaal het is dat de NAVO haar afschrikking aan de Europese oostgrenzen verder versterkt. De SGP is voor samenwerking vanuit de EU en de NAVO met Oekraïne, maar vindt toetreding van Oekraïne geen noodzakelijke of verstandige route. Kleinere (christelijke) NGO’s kunnen een reële rol spelen bij de hulp en wederopbouw van Oekraïne.

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.